دسته‌ها
اخبار

معماری ساختمان مسکونی خط معمار

سپس مشاوره و بررسی‌های لازم جهت دریافت تأییدیه از شهرداری و گذراندن مراحل قانونی انجام خواهد گرفت. پس از تصویب طرح، اجازه ساخت و ساز بر اساس طراحی معماری صورت گرفته صادر خواهد شد. طراحي معماري به عملکرد یک معمار در برنامه ریزی، طراحی فرم یا ظاهر سازه و فضا سازی اشاره دارد.

اتاق ها در این سبک معماری به صورت مربعی شکل بوده و نمای کل خانه حالتی مستطیلی دارد. به دلیل استفاده از متریال های چوبی در ساخت خانه های کرفتسمن، آن ها ساده، طبیعی و روشن هستند. در هر دو وجه، ساختمان ها الگوهای پیچیده تری را نسبت به حالت پایه ای آن شکل می دهند که از فرم و فضا ساخته شده است. از طریق همین الگوهاست که یکباره ساختمان ها پتانسیل شکل دادن و نمایش وجود زندگی اجتماعی و فرهنگی ما را پیدا می کنند. برای دانلود آموزش ترسیم پلان معماری با 7 دستور اتوکد ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید. طراحی بالکن در قسمت پخ در ساختمان‌های سر نبش اشکالی ندارد و می‌توانید آن را طراحی کنید.

یک ساختمان خوب با طراحی مناسب می تواند زمینه را برای یک فعالیت اعم از زندگی ،کار یا تفریح فراهم کند .فضایی که درست طراحی شده باشد مبلمان و تجهیزات مناسبی در آن قرار می گیرند و کاربران زندگی راحت تری در آن دارند . تقریباً نیمی از عمر ما در محیط کار و بیش از آن در خانه به استراحت ، خواب ، مطالعه ، تهیه غذا ، انجام سایرکارهای روزمره و گذران اوقات فراغت طی می‌شود. اگر آن را دوست داشته باشیم نفس کار به بزرگترین تفریح و مایه لذت ما بدل خواهد شد. کسی که محلی را برای سکونت یا کار مهیا می کند می بایست آن را بر پایه تمایلات و تأمین شادابی و نشاط انسان طراحی و اجرا نماید. حال اگر در فضایی کار کنیم که به جای تقویت ، موجب کاهش روحیه و پتانسیلهایمان گردد یا در خانه ای زندگی کنیم که احساسات و عواطف ما را تحریک نکند ، به هیچ هیجان و شعفی دست نیابیم ، آن دفترکار یا خانه تنها یک چهاردیواری است.

هرقدر این طلاعات جمع آوری شده کامل‌تر باشد، مراحل بعدی بهتر پیش خواهد رفت. برای کمک به سایت ما و گسترش آموزش در بین فارسی زبانان، در سایتها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی لینک سایت ما را درج کنید. BENT Architecture وظیفه ایجاد یک خانه اضافی به این خانه خانوادگی در ملبورن، استرالیا را داشت تا آن را به باغ های زیبا متصل کند و همچنین نور بیشتری را به فضاهای زندگی وارد کند.

نمی دانید از کجا باید شروع کنید؟ آشنایی با سبک های رایج معماری گزینه های پیش روی شما را محدودتر نموده و راحت تر می توانید طرح ایده آل خود را انتخاب کنید. زمانی که ساختمان به عنوان یک فرآیند مورد بررسی قرار می گیرد مجموعه ای از روابط را شکل می دهد که به واسطه آن، ساختمان شروع به بازتاب و مداخله روابط اجتماعی می کند. در خلال این فرآیند، ساختمان ها از اشیایی فیزیکی، به اجزایی فرهنگی و اجتماعی بدل می گردند. پس ما در یک سیکل دوار قرار می ‌گیریم و مشخص می شود معماری همزمان به دو معنی شئ و فعالیت است.

  • حداقل فضای استاندارد و کافی برای اتاق‌خواب والدین به علت وجود تجهیزات بیشتر، حدود ۱۵ مترمربع است که می‌تواند بسته به زیربنای مفید واحد مسکونی، حتی تا ۳۰ مترمربع و بیشتر هم طراحی گردد.
  • روح فرهنگ شهری می‌تواند نگاه ما حتی در حوزه تخصصی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل را تغییر دهد؛ اگر به دنبال استقرار فرهنگ صحیح باشیم، خدمات حوزه حمل‌ونقل نیز به نحو دیگری ارائه خواهد شد.
  • کسی که محلی را برای سکونت یا کار مهیا می کند می بایست آن را بر پایه تمایلات و تأمین شادابی و نشاط انسان طراحی و اجرا نماید.
  • طراحی ویلا مدرن درگذر زمان با تغییرات زیادی روبه رو شده.طراحی ویلا در اقصی نقاط جهان با توجه به ویژگی های خاص منقطه ای ومعماری بومی آن منطقه متفاوت میباشد.یکی از خصوصیاتی که در زمین های ویلاها وجود دارد داشتن فاصله از چهار طرف میباشد به همین علت میتوان از نور…
  • طراحی گروه مشاور CAAT ، در این ساختمان از صفحات آجری مشبک استفاده کرده اند که علاوه بر سایه اندازی مطلوب و تهویه هوا ، اجازه ی ورود نور طبیعی کافی را به فضاهای داخلی را می دهد و همچنین فضای بیشتری را در تراس برای واحد های کوچک ساختمانی فراهم می کند.

اولین و شاید مهمترین نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی، توجه به لکه‌گذاری پلان و جانمایی فضاهای عمومی، نیمه عمومی و خصوصی در پلان معماری است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نحوه لکه‌گذاری پلان معماری در ساختمان‌های شمالی و جنوبی با هم متفاوت است. در ادامه، لکه‌گذاری پلان معماری در زمین‌های شمالی و جنوبی را با هم بررسی می‌کنیم. بی تردید حساس ترین و پر چالش ترین بخش در فرآیند طراحی معماری، تبدیل ایده به فرم است. در مرحله ی خلق فرم، بر اساس درک و تجربه مهندس معمار از مباحث سازه ای، تاثیر متقابل سازه و معماری و معماری داخلی بر یکدیگر مورد توجه قرار گرفته و هر چه دانش معمار و طراح در این حوزه بیشتر باشد، در طراحی معماری ایده پروژه بیشتر ساخته و پرداخته و تکمیل می شود.

طراحی ساختمان مسکونی

در نهایت می توان گفت ساختمان و طراحی معماری آن، شامل بسیاری تصمیمات کوچک و بزرگ است و طبیعتا کسب مهارت و ارتقا آن در جهت تولید ایده ها و کانسپت هایی که توانایی پاسخگویی به این گسترده وسیع را داشته باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فراموش نشود که طراح خوب آن شخصی است که بتواند اهمیت نیازهای مختلف را درک کرده و بر اساس نیاز کارفرما، به هر موضوع در حد خود آن، بها دهد. از آنجایی که نوع اقلیم همچون میزان بارش و وزش باد و … تاثیر زیادی بر مصالح ساختمانی دارد پس باید معمار در هنگام طراحی طرح مناسبی ارائه دهد تا در هنگام خواندن پلان ساختمان نیز مهندس مجری بتواند این اطلاعات را به صورت دقیق اجرا کند . طراحی ساختمان دوبلکس بخاطر ساختار و نوع طراحی آن ها با خانه های معمول تفاوت هایی دارد که در یک طراحی تخصصی بیشتر می توان به جزئیات توجه نمود. در طراحی ساختمان اداری که معمولا دارای رفت و آمدهای زیادی هستند، طراحی پلان و وجود سیرکولاسیون مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا ساختمان های اداری با توجه به ریز فضاهایی که مورد نیازاند، طراحی و اجرا می شوند.

۱۵ ساختمان با معماری خاص در جهان

یک نمونه دیگر پروژه تری تاپس (Tree-tops) اثر دیوید گلسر از مارکیس، ستولر، گلسر در کارولینای جنوبی است. متأسفانه بسیاری از دانشجویان در ترسیم و طراحی ایده مورد نظر خود اکراه دارند. پروسه ترسیم و طراحی باید در مراحل ابتدایی کار آغاز شود تا طرح پیشنهادی و کانسپت آن بتوانند دائماً نقد و اصلاح شوند. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي… با توجه به طرح معماری طبقات و شرایط قرارگیری ماشین ها در طرح پارکینگ بعد از آنکه تمام طراحی پلان انجام گرفت و قبل از آنکه نوبت به انجام کارهای جزئی و نهایی برسد باید ستون در پلان ساختمان قرار داده شود.

۷ نکته کلیدی در طراحی نقشه ساختمان مسکونی

در مورد سرویس‌بهداشتی و حمام هم باید این نکته را مدنظر داشته باشید و این فضاها را طوری طراحی کنید که درِ ورودی آن‌ها از هیچ‌کدام از فضاهای پذیرایی، ناهارخوری، نشیمن و آشپزخانه قابل رؤیت نباشد. ورودی اتاق‌خواب‌ها باید حتما دارای فیلتر و فضای تقسیم مستقل باشد و به‌گونه‌ای طراحی شود که درِ اتاق‌ها، از سایر فضاهای منزل قابل رؤیت نباشد. در طراحی پذیرایی دقت کنید که استفاده‌کنندگان از این فضا و میهمانان، دید مستقیم به فضای کار آشپزخانه نداشته باشند تا کسی که در آشپزخانه مشغول فعالیت است (مخصوصاً در زمان حضور میهمان در منزل) معذب نباشد. آشپزخانه باید در مجاورت فضای ناهارخوری و با قابلیت دسترسی مستقیم از نشیمن خصوصی باشد. پذیرایی در مجاورت ناهارخوری و با حداقل اشراف به فضای کار آشپزخانه باید طراحی شود.

رعایت همین اصول و نکات به‌ظاهر ساده، می‌تواند کیفیت طراحی پلان‌های معماری شما را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد. پیشنهاد جدی من به شما این است که در طراحی نقشه ساختمان‌هایی که مساحت مفید آن‌ها کمتر از ۱۳۰ مترمربع است، به‌هیچ‌عنوان سه اتاق‌خواب طراحی نکنید. ضمن اینکه اتاق‌خواب سوم هم به‌احتمال زیاد، از لحاظ مساحت، امکانات، شکل، نورگیری و تهویه مناسب، فاقد حداقل استانداردهای اصلی طراحی پلان خواهد بود.