دسته‌ها
اخبار

طراحی ساختمان مهندسین مشاور دکتر سرور و همکاران

طراحی پارکینگ نیازمند پیش‌بینی فضا برای تعداد خودروهای پارک شده است و باید بر اساس داده‌های دقیق صورت گیرد. هنگام طراحیِ ورودی‌ها و خروجی‌ها و تصمیم‌گیری در مورد طرح سطوح شیب‌دار، توجه کافی به خیابان‌های اطراف و جریان ترافیک آن‌ها صورت گیرد. تهیه آمار و ارقام پیش از طراحی که شامل تجزیه و تحلیل هزینه ها، مطالعات و تحقیقات مربوط به زمین و اثرات زیست محیطی هستند. همین امروز با کارشناسان حرفه‌ای و مجرب ما در شرکت خط و خاک تماس بگیرید.

به‌عنوان‌مثال، اتاق‌خوابی را در نظر بگیرید که عرض پنجره آن ۳ متر است. ارتفاعات جنوبی مشهد، ظرفیت طبیعی فوق‌العاده و بالقوه‌ای برای شهر است که تاکنون آنگونه که باید، مورد استفاده و بهره‌برداری قرار نگرفته است؛ مدیریت شهری باید بسته‌های مختلف و برنامه‌ریزی منسجمی را برای این محدوده تدوین کند. یک راه عملکردی (پراگماتیک) عبارت است از بررسی برنامه و مشخص کردن سلسله مراتب موجود با این فرض که اصلی ترین مسأله (جوهره) آن است که در این سلسله مراتب، در جای نخست باشد. در نهایت نتیجه چنین بررسی ای می تواند در غالب تحلیلی از برنامه و یا یک دیاگرام گرافیکی ارائه شود. برنامه های رایانه ای نقش اساسی در کمک کردن به مهندسان ایفا میکند.همانطور که واضح است یک مهندس نقشه کشی ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست. به طورکلی یک مهندس خوب باید از نظر ریاضیات گلیم خود را از آب بیرون بکشد مخصوصا در رشته ی نقشه کشی ساختمان چون رابطه ای نزدیکی با این علم دارد.

احتمالا یکی از خاص ترین و زیبا ترین موزه های جهان در برزیل که اثر مورد علاقه معمار آن، اسکار نمی یر، است. برای بیان دیده در معماری و موسیقی می بایست از ابزارها و امکانات قابل سنجش بهره گرفت. اولین خطی که بر روی کاغذ کشیده می شود خود میزانی است از آنچه نمی توان به طور کامل آن را بیان کرد. یک مهندس کار درست و خوب باید در محیط کار آرامش خود را حفظ کند و به زیردستان کمک کند تا بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.

  • با این حال چرا باید کسی تلاش کند تا طرح یک ساختمان را برای سمبل سازی که شاید نه چندان مهم هم باشد مورد استفاده قرار دهد؟ پاسخ این است که سمبل ها در تصاویری هستند که پاسخ هایی برایی انگیزه های بصری ایجاد می کنند.
  • پس مرحله بعد شناخت اقلیم منطقه تا بتواند برحسب شرایط محیطی دست به انتخاب مصالح و طراحی فضاهای ساختمان بزند.
  • اسناد ایجاد شده در این مرحله از طراحی معماری توسط پیمانکاران ساخت و ساز مورد نیاز است که از نقشه ها و سایر جزئیات برای شروع آماده سازی برای مرحله بعدی فرآیند استفاده می کنند.
  • رنگ گرم این متریال در ترکیب با سایر مصالح مورد استفاده جذابیت بصری و چیدمان دلنچین ایجاد می کند.
  • پلان معماری انواع مختلفی دارد که شامل پلان موقعیت،پلان مبلمان، پلان طبقات و پلان بام می باشد.
  • طراحي معماري به عملکرد یک معمار در برنامه ریزی، طراحی فرم یا ظاهر سازه و فضا سازی اشاره دارد.

با پیش بینی تهویه مناسب هوا می توان بر کیفیت هوای داخل و تامین اکسیژن مورد نیاز ساکنین تاثیر گذاشت . هر ساختمان به تناسب فعالیتی که در قسمتهای مختلف آن انجام می شود نیاز به نور مناسب دارد ،تامین نور کافی از طریق نور طبیعی برای ساختمان بسیار مفید است زیرا نور خورشید علاوه بر روشنایی ،در از بین بردن میکرب ها وگرم کردن فضا نیز موثر است. همانطور که ملاحظه می فرمایید علاوه بر ردیف نخست ، برای برآورده شدن سایر نیازها هم داشتن سرپناه مناسب ، لازم است. داشتن سر پناه که از چادر شروع شده و به ساختمانهای با شکوه می رسد ، در این مورد معماری مستقیما باید استانداردهای لازم را تامین کند . به عنوان نمونه شیوه و شکل ساخت محدوده ای که قرار است در آن فعالیت های ورزشی انجام شود با بنایی که مقرر است در آن استراحت توام با آرامش واقع شود تفاوت های بسیاری دارد،این تاثیرپذیری و تاثیرگذاری حکایت از تعامل دوسویه اما پنهان سبک معماری با روحیات و خلقیات انسان ها دارد. آن چه که در طراحی داخلی مورد توجه قرار می گیرد، طراحی فضا با توجه به خلقیات افراد و توجه به جنبه های زیبایی شناسی صورت می گیرد.

آموزش معماری، فنی و اجرایی

این ساختمان برای ارائه ی آرامش در محله ای شلوغ از وجود انواع ساختمان های کوتاه و بلند با متریال های مختلف ، بهره برده است. برای مثال پل طبیعت در تهران که طراح آن “لیلا عراقیان ” مهندس معمار زن ایرانی است و هنگام طراحی این اثر تنها ۲۶ سال داشته است. به نوشته این گزارش برخی از این ساختمان ها مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفته و می تواند با ورود موج جدیدی از توریست های خارجی همراه باشد. رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بخشی از سیاست‌گذاری‌ها و تاکیدات کمیسیون درخصوص استقبال از بهار ۱۴۰۲ مشهد را تصریح کرد. ساختمان های بسیار زیادی در جهان وجود دارند که به دلیل سبک معماری و هنر به کار رفته برای ساخت آنها مشهور هستند.

معماری مدرن

تا قبل از ظهور مکتب مدرن معماران تصور می کردند که همه شاه کارهای معماری در شهر بوجود آمده اند و وظیفه معمار در این میان این بود که در یابد کدام بنای قدیمی می تواند الگویی مناسب برای پروژه در حال طراحی باشد. زمانی اصلی ترین الگوی قابل قبول برای کلیساها و کالج ها و دانشگاه ها “گوتیک”، برای بانک ها “دوریک یونانی” و برای ساختمان های مقر حکومت “سنت پیتر” در نظر گرفته می شد. هدف، تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان، عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، برنامه فیزیکی طرح، خواسته کارفرما، مقیاس و تناسبات، بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا، ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم) و الزامات تأسیساتی از عوامل موثر بر کانسپت در طراحی هستند. ایده ها تفکراتی معین و غیر آنالیزوارانه هستند که از مشاهدات مدارک و اندیشه برای ما حاصل می شوند.

از آنجایی که این قوانین به طور مرتب تغییر می کنند، معماران باید به روز باشند. معماران باید از جدیدترین محصولات کم مصرف، سبک های مختلف ساختمانی مطلع باشند. باید در مورد منطقه ای که می سازند تحقیق کنند تا اطمینان حاصل کنند که طراحی آنها با سازه های فعلی ساختمان های ان منطقه مطابقت داشته باشد. به طور کلی اساس طراحی معماری این است که بدانیم فضا چه کاربردی دارد، اما جنبه های زیبایی شناختی نیز دخالت دارند. ما می‌توانیم طراحی معماری را بر اساس کاربرد آن، با توجه به هدف، زیبایی‌شناسی، جنبه‌های فنی آن طبقه‌بندی کنیم.

صفحات آجری زاویه دار، در فضای داخلی سایه می افکند و باوجود شکاف ها و سوراخ های موجود در متریال مورداستفاده، به تهویه فضاها، کمک می کند و ساکنان آن را از آب وهوای گرم و خشک شهر حفظ و نگهداری می کند. فرم رفت و برگشتی و موج مانند سقف شکلی آجدار و چشمگیر برای فضای درونی سقف تشکیل می دهد که سطحی مزانزینی را در بالاترین نقطه خود جای می دهد. ما ۱۱ مورد از بهترین نمونه های ساختمان ها و پل های جدید کشور را در اینجا جمع آوری کرده ایم و موردبررسی قرار داده ایم. ساخت خانه با معماری کولونیال ایده ای بسیار عالی برای خانواده های پر جمعیت است؛ زیرا به اندازه کافی فضا برای اعضای خانواده دارد. نرده های دست ساز، تیرهای سقفی نمایان و المان های چوبی پر زرق و برق حسی از گرما و صمیمیت به فضای چنین خانه ای می بخشند و محیطی دنج و آرام برای ساکنین فراهم می نمایند.

فارغ از تعداد اتاق‌خواب‌ها و مساحت زیربنای واحد مسکونی، استانداردهای زیر را در طراحی نقشه ساختمان مسکونی رعایت کنید. اکثر معماران در هنگام طراحی نقشه ساختمان جنوبی مرتکب اشتباه بزرگی می‌شوند. همانطور که می‌دانید در ساختمان‌های جنوبی از هر دو جبهه شمال و جنوب، نورگیری کامل و بدون مزاحمت انجام می‌شود و این مهم‌ترین مزیت زمین‌های جنوبی نسبت به زمین‌های شمالی است. نکته بسیار مهمی که در طراحی نقشه ساختمان‌های جنوبی باید به آن توجه کنید این است که در این ساختمان‌ها، نور جنوب از سمت حیاط به بنا تابیده می‌شود. بنابراین باید فضاهای اصلی ساختمان، مثل پذیرایی و آشپزخانه را در انتهای سطح اشغال و مشرف به حیاط طراحی کنید تا در طول روز، از نورگیری بهتر و مطلوب‌تری (نور جنوب) برخوردار باشند.

در واقع یک خانه رویایی نیز باید بر اساس نیازها و سلایق اعضای خانواده ساخته شود و علاوه بر زیبایی به بهترین شکل قابل استفاده باشد. برسی کیفیت فضا ـ معماری ,خلاقیت، مصالح، نور پردازی، کارایی عناصر، رنگ، نور، بافت، همنشینی عناصر، طراحی داخلی، تکنیک و … ما معماری را به صورت محصولی می بینیم که برآمده از خاستگاه های فرهنگی و اجتماعی است. اما در عمل آفرینش معماری، پتانسیل های پیکره بندی فضا و فرم مواد اولیه ای هستند که طراح با آن ها کار می کند. بنابراین معمار نیز مانند سایر هنرمندان، می بایست در جهت اعتلای دانش خود در رابطه با نحوه استفاده از این مواد اولیه تلاش کند. این فرآیند رابطه انسان-فضا را تببین کرده که در طول زمان محل مناقشه و اختلاف نظریه پردازان مختلف بوده است.