دسته‌ها
اخبار

پلان یا نقشه ساختمان چیست؟ گروه مهندسین دژار 09121200512 اسماعیلی-سایبان کی تی

نقشه های معماری به عنوان یک کتابچه ی راهنمای ساخت و ساز هستند و در نتیجه نقش بسیار مهمی در روند پروژه ایفا می کنند . به عبارت ساده تر می توان بیان کرد که نقشه های معماری ترکیبی از توصیفات نوشتاری، بصری و سازه ای است که قرار است ساخته شود . انواع مختلف نقشه های مورد استفاده شامل نقشه های معماری ، نقشه های سازه ، نقشه های HVAC ( گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع ) ،نقشه های برق و لوله کشی ، طرح های حفاظت در برابر آتش و نقشه های متفرقه می باشد که در طراحی بایستی مد نظر قرار بگیرد . سلام برای طراحی و محاسبه ساختمانی ویلایی ( دوطبقه بالای پیلوت ) به متراژ هر طبقه 185 متر مربع ( جمعاً 550 متر مربع ) در شهر ارومیه با موقعیت استقرار شمالی و درصد اشغال اخذ شده برای تهیه نقشه 75 درصد چقدر هزینه می گیرید . پس از طراحی نقشه ساختمان بصورت دو بعدی و تایید اولیه توسط کارفرما طراحان آرین پاراکس اقدام به مدل سازی پلان و طراحی سه بعدی می کنند.

  • در این مرحله باید محیط های خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی تقسیم بندی شوند.
  • جواب این سوال واضح است که شما با در نظر گرفتن صلاح‌دید شهرداری و مجوزهای ارائه دهنده آن ‌ها با استفاده از زمین مدنظر خود می ‌توانید هر چند تعداد از طبقات که تمایل دارید و شهرداری مجوز آن را برای شما صادر می کند، را بسازید.
  • در شهر تهران طبق طرح تفصیلی مناطق مختلف شهرداری پهنه بندی شده اند و با حروف اختصاری R ,S , M, G تعریف می شوند به این معنا که در هر پهنه بندی تراکم ساختمان چقدر است یا اصلا امکان ساخت هست یا خیر.
  • بخش ناهارخوری نیز قسمتی است که لازم است در کنار آشپزخانه و فضای نشیمن و پذیرایی به گونه‌ای صورت بگیرد که مشرف به تمامی مناطق باشد.
  • حال با در نظر گرفتن موقعیت جغرافی محل ساختمان لازم است که اقدام به نقشه ساختمان با عرض ۸ متر داشته باشد و از این طریق میزان شدت تابش نور خورشید را بکاهد و با در نظر گرفتن پنجره ‌ها با ارتفاع و عرض مناسب نور وارد شده را کمتر کند.

با گذر زمان نیازهای انسان ها تغییر کرده است و بهترین حالت طراحی نقشه خانه ( طراحی پلان) زمانی اتفاق می افتد که کاملا شخصی سازی شده و براساس نیاز فرد و یا افرادی که در آن خانه زندگی می کنند طراحی شود. نقشه ساختمان سه طبقه که با سازه اسکلت بنایی پیاده سازی شده است.این نقشه دارای موقعیت دسترسی از سمت شمال است و دو واحد سه خوابه به اضافه پارکینگ را شامل می شود. در این پلان باغ شهری فضاها تفکیک شده و فضاهای مستقلی برای تفریح و زندگی در نظر گرفته شده است .این پکیج شامل پلان معماری،نما و لندسکیپ می باشد.طراحی نقشه ساختمان مسکونی این پلان به طور کامل انجتم شده که می توانید مشاهده کنید. حداقل مساحت بالکنبرای که بتوانیم طراحی مناسبی در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر از بالکن ها داشته باشید، محل‌های دیگری مثل پذیرایی، نشیمن، ناهارخوری و اتاق خواب‌ ها نیز می توانند قابلیت دسترسی به تراس را داشته باشند. اما اگر فضای مدنظر شما به گونه‌ای باشد که فقط می توانید یک تراس در محیط داشته باشید، بهتر است که بهترین کارایی و کیفیت را از این تراس داشته باشید.

تازه های نرم افزار : مالتی مدیا

این پلان برای نمایش هدایت آب بارندگی روی پشت بام به داخل ناودانی ها است. در این پلان نمایش سقف کامل ساختمان، ناودانی ها و مجله خبری سایبان در صد شیب آبراهه مشخص می شود. در زمینه طراحی نقشه فعالیت نداریم و نقشه های موجود در این نوشته به عنوان ایده درج شده است.

طراحی نقشه ساختمان مسکونی از پیچیده ترین و سخت ترین خدمات در رشته معماری می باشد که اکثر کارشناسان و اساتید به آن اذعان دارند.طراحی نقشه ساختمان مسکونی برای هر شخصی بسته به وضعیت اجتماعی اقتصادی و فیزیکی خانوار متفاوت است. علی رغم اینکه متأسفانه بعضاٌ به این موضوع اهمیت نمی دهند؛انتخاب طراحی نقشه ساختمان مسکونی می تواند روی وضعیت روانی و رفاهی خانواده شما تبعات مثبت یا منفی داشته باشد.پس در این امر نهایت دقت را داشته باشید. حواستان باشد که حین ترسیم نقشه مجاری ارتباطی فضاهای مختلف ساختمان را در نظر بگیرید. طراحی نقشه ساختمانیکی از مسائلی که حین طراحی نقشه ساختمان بسیار حائز اهمیت است توجه به مساحت فضای موجود است‌. باید ابعاد فضایی که در اختیارتان است را به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید.

نقشه ساختمان ویلایی

البته طراحی پلان ها از نظر جزئیات اندکی با هم متفاوت هستند ولی در حالت کلی به یکدیگر شبیه می باشند. این پلان همان نقشه دقیق ساختمان است، که در آن طراحی فضا ها شکل گرفته و کاربرد هر فضا مشخص می شود. مهم است بدانید که در فاز صفر معماری ، توجیه فنی و اقتصادی نیز مورد بررسی قرار می گیرد . دریافت اطلاعات در فاز صفر معماری در بسیاری از موارد از طریق مصاحبه با کارفرما و شناخت کامل علایق و نیازهای مورد نظر کارفرما نیز حاصل می شود .

ث- قرار دادن ستون برای پلان

در برخی موارد ممکن است کارفرماها از استفاده نقشه ساختمان دوبلکس پرهیز کنند. زیرا ممکن است وجود پله‌ها و اختلاف سطحی که در این نقش وجود دارد، برای آن ‌ها طاقت‌فرسا باشد. به دلیل این‌که تصمیم درستی برای در نظر گرفتن تعداد طبقات نگرفته است و در اواسط کار با در نظر گرفتن شرایط مالی و گران شدن تمامی تجهیزات ساخت بنا را نیمه رها می‌کند و این ملک بی‌ارزش می ‌شود. به همین جهت لازم است که برای نقشه ساختمان با عرض ۸ متر حتماً با دقت به تعداد طبقات پرداخت ‌و از این طریق بتوان یک ساختمان بسیار مناسب را با نقشه ساختمان با عرض ۸ متر طراحی کرد. با در نظر گرفتن زمین هیچ‌گونه محدودیت خاصی برای در نظر گرفتن نقشه‌های ساختمانی نخواهید داشت. برای آشنایی با روند انجام طراحی نقشه و پلان فضاها بهتر است نمونه ای از آن را برای شما بازگو کنیم.

می خواهیم در این مقاله شما را با انواع نقشه های ساختمان آشنا سازیم و مشخص کنیم که هر ساختمان برای ساخت ساز آن چه نقشه های لازم دارد. در این مرحله نقشه ای از تیرهای اصلی و تیرهای فرعی سقف ساختمان و ستون ها ترسیم شده، که جهت تیرهای اصلی و فرعی و تعداد آن ها مشخص می شود، و منظور از آکس بندی ستون ها این است که ستون ها در یک ردیف به طور دقیق قرار بگیرند. در انتها طرح به دفتر خدمات به شیوه اینترنتی و یا حضوری ارسال و بالاخره طرح نهایی تصویب می شود که قابل تایید شهرداری ، آتش نشانی نیز باشد که از طرح تایید شده نهایی در پلان های فاز یک ، برای تهیه مرحله های بعدی استفاده می شود . در خصوص اینکه ساختمان در خارج از تهران است مشکلی وجود ندارد و نقشه ساختمان بر اساس ضوابط نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان ترسیم می گردد. در نقشه کشی اداری می توان با نور مصنوعی تامین نور داشت و همه فضاها نیاز به نور طبیعی ندارند.