دسته‌ها
اخبار

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند نظرآنلاین

برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به آزمون نظام‌مهندسی و دریافت آموزش‌های رایگان، ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید. یکی از مطالبات اصلی شهروندان آسفالت جاده دستگردان، بین دو جاده ۷۵ متری رضوی و جاده سرخس(بولوار حر) بود که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شده و ظرف ۷۲ ساعت به اتمام خواهد رسید. نام این ساختمان در زبان ایتالیایی به معنی جنگل عمودی است و در سال ۲۰۱۴ ساخته شده. بیشتر از ۶۰۰ درخت بزرگ، ۵۰۰ درخت کوچکتر و ۲۵۰۰ گونه گیاهی در این ساختمان وجود دارند و می توانند روزانه ۲۵ تن دی اکسید کربن هوا را جذب کرده و اکسیژن وارد محیط کنند. کلیه حقوق برای نقش شهر محفوظ است و این شرکت حق هیچگونه کپی برداری از نمونه کارها را به غیر نمی‌دهد. جیواوباتا در بحث پیرامون طرح پیشنهادی اش برای موزه هوا فضا در واشنگتن بر اهمیت داشتن این مطلب که در پروژه های معظم، حل کردن کدام مسأله اساسی تر است تأکید می کند.

  • روکش آجری که از بالای پنجره های طبقه همکف امتدادیافته و به سمت خیابان ادامه می یابد، یک سطح قابل دسترسی را تشکیل می دهد.
  • این موضوع شاید برای فضایی مثل پذیرایی تا حدودی درست باشد، اما برای بسیاری از فضاهای داخلی اینگونه نیست.
  • در این گام بر اساس ستون گذاری که در گام پیش انجام شد احتمالا نیاز باشد که تغییرات خیلی جزئی در طرح های طبقات به وجود بیاید.
  • یکی از مطالبات اصلی شهروندان آسفالت جاده دستگردان، بین دو جاده ۷۵ متری رضوی و جاده سرخس(بولوار حر) بود که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شده و ظرف ۷۲ ساعت به اتمام خواهد رسید.
  • برای مثال پل طبیعت در تهران که طراح آن “لیلا عراقیان ” مهندس معمار زن ایرانی است و هنگام طراحی این اثر تنها ۲۶ سال داشته است.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع سبک های معماری، پلان و نقسه کشی معماری، تفاوت معماری داخلی، دکوراسیون و طراحی داخلی می باشد. در این مطلب سعی بر آن شده است، تمامی نکات لازم در معماری مورد بحث قرار گیرد. در هنگام طراحی نقشه ساختمان مسکونی، باید به سیرکولاسیون و روابط فضاهای داخلی (همجواری‌ها و دسترسی‌ها) توجه ویژه‌ای داشته باشید. دقت داشته باشید که حتما لکه‌گذاری پلان معماری در ساختمان‌های جنوبی را به شکلی که گفته شد، انجام دهید. درغیراین‌صورت فضاهای اصلی ساختمان، مثل پذیرایی و آشپزخانه را از نور جنوب محروم کرده و اتاق‌خواب‌ها (که در طی روز که عملاً کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند) بیشترین و بهترین نور ورودی به ساختمان را به خود اختصاص خواهد داد. در یک سازه مسکونی در بیشتر مواقع کارفرماها فقط به داشتن نقشه فاز یک اکتفا می کنند اما وقتی که کار به اجرا رسید، در صورتی که در محیط ها و فضاها طراحی داخلی از اهمیت بسیار خاصی برخوردار باشد، درخواست پلان فاز دو و همچنین دیتیل های اجرایی می کند.

خانه باغ جنت

روش لکه‌گذاری پلان در زمان طراحی نقشه ساختمان‌های شمالی تقریباً مشخص است. در این ساختمان‌ها همیشه فضای عمومی اصلی، یعنی پذیرایی و در بسیاری موارد آشپزخانه و گاهی هم نشیمن خصوصی، مشرف به حیاط طراحی می‌شود که از بهترین نور، یعنی نور جنوب برخوردار است. در انتهای زمین هم معمولاً فضاهای خصوصی ساختمان، یعنی اتاق‌خواب‌ها طراحی می‌شود. برای تأمین نور و تهویه طبیعی اتاق‌خواب‌ها، حتما باید یک نورگیر در انتهای ساختمان طراحی شود. در طراحی نقشه معماری مربوط به یک ساختمان مسکونی ابتدا باید جانمایی آسانسور و پلکان در طرح مشخص شود. انتخاب کردن محل مناسب برای جانمایی آسانسور و پلکان در داخل طرح، روی کیفیت سایر قسمت های ساختمان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

نقش تصورات در شکل دادن کانسپت

، محسن کاظمیان فرد، ساختمان هفت طبقه مرتفعی را در سعادت آباد، محله ای در شمال غربی پایتخت ایران طراحی کرده است که روزبه روز پرجمعیت تر می شود. تابستان های خشک شهر و زمستان های برفی آن همچنین باعث شد استودیوی محلی نکست آفیس خانه ای را با غلاف های چوبی چرخنده طراحی کند که بتواند در ماه های گرم تابستان به سمت خیابان باز شود و در زمستان به حالت قبل برگردد. بالکن های عمیق با جعبه های گل کوچک، به صورت فضای سبزی است که نمای پشتی ساختمان را پوشش می دهد و با استفاده از آب باران که در مخازن روی بام ذخیره می شود، آبیاری می شوند. در بالای زمین، یک محوطه سه متری با استخری کم عمق با کف شیشه ای وجود دارد که نور موردنیاز را به فضای زیرزمین می بخشد. این پروژه زمینه را برای نسل جدیدی از معماران جوان فراهم می کند تا در داخل و خارج از کشور کار پیدا کنند.

نقش فرم در آفرینش معماری

اتاق های چرخان در این خانه به حداکثر استفاده از سازه در هنگام تغییرات دمایی محلی کمک می کنند و برای ایجاد اتاق های باز تابستانی به سمت بیرون می چرخد و در هوای سرد می توانند به سمت داخل بچرخند. یکی از این بلوارها در امتداد یک طرف ساختمان قرار دارد، بنابراین معماران تصمیم گرفتند با پایین آوردن سقف به منظور ایجاد پیاده رو، بر ارتباط بین فضای داخلی و خیابان تأکید کنند. بخشی از عوامل تاثیر گزار بر کیفیت زندگی انسانها از طریق طراحی درست معماری ساختمان و چیدمان تجهیزات داخلی و تاسیسات قابل حصول هستند و با رعایت استانداردها وبهره گیری از مصالح مناسب می توان بدان دست یافت .

پس از این، معماران زمانی که بیشتر با پروژه آشنا و از مسائل آن آگاهی پیدا می کنند کم کم برخی از تصورات و ایده ها را با اهمیت تر و مناسب تر از بقیه تشخیص می دهند. سرانجام شباهت ها و جذابیت های بالقوه و دسته بندی ایده ها شکل می گیرند و بر پایه این ملاحظات مسیر قطعی انجام گرفتن فعالیت ها در آینده مشخص خواهد شد. تصورات در مقایسه با ایده ها از اساس و تکامل و اغلب اهمیت کمتری بر خوردارند. ممکن است تصور شود که تصورات نمی توانند نقشی در شکل دادن کانسپت ها داشته باشند، این نتیجه گیری درستی نیست. لویی کان با نوشته ای این نکته را یادآور می شود که مشکل برقراری ارتباط بین یک ساختمان منسجم در ذهن و طراحیهای اولیه، بین دانشجویان عمومیت دارد. وقتی فضا توسط عناصر تشکیل دهنده فرم شروع به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن می‌کند، معماری بوجود می‌آید.

حومه کلیفتون در ساحل اقیانوس اطلس کیپ تاون، به دلیل زیبایی منظره‌ای که دارد، ترافیک بالایی دارد و ساکنان و گردشگران علاقه‌مند به دویدن و پیاده‌روی هستند. در نظر گرفتن این واقعیت یک هدف عمدی در معماری خانه ویلایی، Clifton بوده است. در محله‌ ای که مشخصه آن دیوارهای مرزی بلند و توده ساختمانی بسیار زیاد است.