دسته‌ها
اخبار

طراحی ساختمان طراحی پلان ساختمان طراحی نقشه ساختمان پلان ساختمان آرکا

در مرحله ی اول برای رسم یک پلان باید با کارفرمای پروژه یک جلسه برگزار کنید و تمام نیاز های کارفرما را به صورت دقیق یادداشت کنید. در این مرحله نقشه ای از تیرهای اصلی و تیرهای فرعی سقف ساختمان و ستون ها ترسیم شده، که جهت تیرهای اصلی و فرعی و تعداد آن ها مشخص می شود، و منظور از آکس بندی ستون ها این است که ستون ها در یک ردیف به طور دقیق قرار بگیرند. این چیزی است که ما در اینجا در گروه معماری آرکا دوست داریم و بیش از 10 سال است به مشتریان در انجام آن کمک می کنیم. در خصوص اینکه ساختمان در خارج از تهران است مشکلی وجود ندارد و نقشه ساختمان بر اساس ضوابط نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان ترسیم می گردد. معمولا در پهنه بندی مسکونی که با حرف R تعریف می شود تا 60 درصد زمین + 2 متر مالک مجاز به ساخت بنا است.

  • به همین جهت در راستای نقشه ساختمان با عرض ۸ متر لازم است که حتماً به کنترل کردن نور طبیعی بپردازید و در رابطه با این موضوع طراحی منحصر به‌ فردی در نظر بگیرید.
  • نقشه این ساختمان با دسترسی از سمت جنوب و در سه طبقه طراحی شده است.سازه این ساختمان مصالح بنایی است.
  • در انتها طرح به دفتر خدمات به شیوه اینترنتی و یا حضوری ارسال و بالاخره طرح نهایی تصویب می شود که قابل تایید شهرداری ، آتش نشانی نیز باشد که از طرح تایید شده نهایی در پلان های فاز یک ، برای تهیه مرحله های بعدی استفاده می شود .
  • اما به دلیل این‌که امروزه آشپزخانه‌ ها فقط لازم است که از فضای اصلی سالن پذیرائی تفکیک شوند، وجود اوپن می‌تواند فقط برای جلوگیری از دید ساکنین باشد و ممکن است به‌ خوبی عمل نداشته باشد.
  • کار تفکیک محیط خصوصی و عمومی در نقشه ساختمان به خصوص ساختمان های مسکونی چندان پیچیده و سخت نیست ولی در نقشه های منحصر به فرد احتمال دارد که کمی زمان بر و پیچیده باشد.

در طراحی پلان معماری و ترسیم نقشه‌های فاز یک معماری باید ضخامت تمام دیوارهای خارجی و همچنین دیوارهای اطراف پله را ۲۰ سانتی‌متر و ضخامت دیوارهای داخلی را ۱۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید. ۲- بالکنی که در قسمت نمای اصلی و مخصوصا در قسمت پخ در ساختمان‌های سرنبش طراحی می‌شود، بیشتر جنبه زیبایی و نمای ساختمان دارد و با توجه به محرمیت کم و وجود سر و صدای زیاد و آزاردهنده و… از کارآیی آن تا حد زیادی کاسته می‌شود. بنابراین (مخصوصا اگر ساختمان در نبش گذر اصلی و شلوغ قرار دارد) بهتر است بالکن اصلی ساختمان در این قسمت طراحی نشود.

لازم است که حتماً محل و حفره‌ای که برای وجود آسانسور مورد نیاز است را تعبیه کنید و حتماً در نقش اجرایی خود از آن استفاده کنید و به مرور زمان بعداً می توانید دستگاه آسانسور یا بالابر ها را به آن اضافه کنید. پس از شکل گیری پلان، میبایستی هر فضا به نسبت کاربرد آن در آن مبلمان چیده شود برای مبلمان کردن فضا میتوان ازفایل های آماده استفاده نمود. بهتر است طراح و معمار یک پروژه اطلاعات کافی در مورد سیستم های مختلف گرمایش و سرمایش و تاسیسات داشته باشد تا بتواند پیش بینی فضای قابل نیاز در این راستا را نیز انجام دهد.

از آنجایی که نور از سمت جنوب بنا تامین می شود بهتر است از فضاهای عمومی نظیر پذیرایی و آشپزخانه را در انتهای بنا و مشرف به حیاط طراحی کرد. لازم به ذکر است که در زمین های جنوبی تمامی اتاق خواب ها باید در ضلع جنوبی و مشرف به خیابان طراحی شوند. همچنین نحوه ی قرار گیری مبلمان نیز در این مساله دخیل است، مثلا اگر زمان ورود به خانه مجبورید از بین مبل ها و گلدان ها و میز بگذرید و سپس به اتاقتان برسید، احتمالا امکان طراحی نقشه ای بهتر نیز وجود داشته است. اتاق خواب مهمانلازم است که در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر اتاق خواب مهمان نیز در نظر گرفته شود. این نکته حائز اهمیت می‌باشد که اتاق خواب مهمان در عرصه عمومی ساختمان بنا شود و لازم است که حتماً سرویس و حمام در این مکان در نظر گرفته شود.

-سایت پلان

برای دانلود آموزش ترسیم پلان معماری با 7 دستور اتوکد ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید. مساحت یک اتاق‌خواب استاندارد، صرف‌نظر از شکل ظاهری اتاق و جداره‌ها که نقش تعیین‌کننده‌ای در چیدمان و نحوه مبلمان‌کردن تجهیزات داخل اتاق دارد، حداقل باید حدود ۱۲ مترمربع باشد. توجه داشته باشید که این میزان مساحت، بدون در نظر گرفتن فضای اشغال‌شده توسط کمدها است. در مورد آشپزخانه که قلب تپنده هر خانه‌ای است، پیشنهاد می‌شود که حداقل مساحت آن، از ۱۰درصد زیربنای مفید واحدمسکونی کمتر نباشد.

طراحی تراس (بالکن) در نمای اصلی ساختمان

با توجه به طرح معماری طبقات و شرایط قرارگیری ماشین ها در طرح پارکینگ بعد از آنکه تمام طراحی پلان انجام گرفت و قبل از آنکه نوبت به انجام کارهای جزئی و نهایی برسد باید ستون در پلان ساختمان قرار داده شود. بیشتر هنرجویان و همکاران در قرار دادن ستون در پلان دچار مشکل می شوند در حالی که این کار در ساختمان های مسکونی کار خیلی راحتی است. اگر پله در مناسب ترین موقعیت خود یعنی در وسط نقشه قرار بگیرد، یک سمت نفشه به قسمت خصوصی (سرویس بهداشتی و اتاق خواب ها) و طرف دیگر نقشه را به قسمت نیمه خصوصی و عمومی (نشیمن، هال، آشپزخانه) تعلق می گیرد. در این مرحله احتمال دارد نیاز باشد که کمی موقعیت پله را عوض کنیم که این امر طبیعی است. گروه فنی مهندسی کهن با کادر متخصص و مهندسین بنام مفتخر است تا در زمینه طراحی انواع ساختمان ها با کارفرما های متعدد از خود آثار ماندگاری خلق کند. روند طراحی در شرکت کهن بصورت مشارکتی بوده بدین منظور کارفرما همه ایده های خود را با کادر مهندسین طراح بازگو کرده و هر تصوری که در فکر خود از خانه آرزو ها دارد، شرح می دهد.

درصورتی که ممکن است هیچ‌گاه اقدام به ساخت طبقاتی که از قبل برای آن پیش‌بینی شده است، نکند و فقط توان مالی او بیش از حد استفاده می شود. موضوع مهم دیگری که در راستای حیاط برای ساختمان ‌های مسکونی در نظر گرفته می شود، این است که اغلب افراد حیاط را محیطی برای حس آرامش و این‌که بتوانند لحظات خوشی را در آن سپری کنند، در نظر می‌گیرند. حال اگر شما از دسته افرادی هستید که قصد دارید ساختمانی برای محیط زندگی خود در نظر بگیرید که بسیار آرام باشد، توصیه ما برای شما این است که از ساختمان ‌های جنوبی استفاده کنید. ولی اگر قصد دارید نقشه ساختمان با عرض ۸ متر را برای ۲ واحد مسکونی در نظر داشته باشید، عموماً استفاده از زمین‌ های شمال می ‌تواند برای این امر مناسب‌تر باشد.

یعنی اینکه باید هنگام ترسیم فضاهای مختلف در نقشه ارتباط آن ها را با یکدیگر حفظ کنید. شما با رسم پلان یک سازه تا حد زیادی متوجه‌ی قابلیت اجرای طرح های از پیش تعیین شده‌ ی ذهن خود، خواهید شد. بنابراین ترسیم پلان را جدی بگیرید تا یک نتیجه‌ی عالی، طبق سلیقه‌ی خود رقم بزنید. طراح خوب کسی است که این محدودیت ها را شناسایی و جایگزین مناسبی برایشان پیدا کند. اگر قصد دارید یک سازه‌ی مسکونی را طراحی آپارتمان کنید شیوه‌ی کار با ترسیم نقشه‌ی یک سازه‌ی تجاری کاملا متفاوت خواهد بود.