دسته‌ها
اخبار

یاسمین لاری می گوید: «دیگر نمی توانیم صرفاً برای جلب رضایت مشتریانمان طراحی کنیم


یاسمین لاری، برنده مدال طلای سلطنتی RIBA در این مصاحبه اختصاصی می‌گوید: معماران باید منتظر دریافت کمیسیون از سوی مشتریان ثروتمند نباشند و طراحی برای این سیاره را در اولویت قرار دهند.

لاری در گفتگو با Dezeen از خانه خود در پا،تان گفت که امیدوار است برنده مدال طلای سلطنتی موسسه سلطنتی معماران بریت،ا (RIBA) که امروز اعلام شد، بتواند معماران دیگر را تشویق کند تا از مهارت های خود برای کاهش بحران هایی مانند تغییرات آب و هوایی استفاده کنند.

لاری به Dezeen گفت: آینده سیاره در دستان ماست. معماران نقش بسیار مهمی دارند و ما نمی‌تو،م دیگر صرفاً برای جلب رضایت مشتریانمان یا صرفاً برای راضی ، خودمان طراحی کنیم.»

پرتره یاسمین لاری
یاسمین لاری برنده مدال طلای سلطنتی RIBA در سال 2023 شد

سیاره بسیار بزرگتر و بسیار مهمتر از هر یک از ماست. وقتی طراحی می کنیم، واقعاً باید به نوعی زمین را احساس کنیم، نمی تو،م به آسیب رساندن به آن ادامه دهیم.”

لاری ششمین زن و دومین زن یگانه‌ای است که موفق به ،ب این جایزه معتبر شده است که امسال برای اولین بار توسط شاه چار، سوم اهدا شد.

کمیته انتخاب، لاری را به دلیل “تمركزش بر معماری به ،وان یك الگوی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیبایی شناختی كامل و حیاتی” ستود.

“نقش یک معمار باید بیشتر یک فعال باشد”

لاری بیشتر به خاطر آنچه او «معماری اجتماعی پابرهنه» می نامد، که بر بهبود زندگی جوامع محروم از طریق مصالح کم هزینه، کم کربن و بدون ، و فناوری های ساختم، تمرکز دارد، شناخته شده است.

او معتقد است که این جایزه نشان دهنده تغییر مثبت در نگرش نسبت به این برند بشردوستانه از معماری است که مردم در ابتدا فکر می ،د که او برای دنبال ، آن “کمی دیوانه” است.

او توضیح داد: «هرگز تصور نمی‌کردم کاری که انجام می‌دهم، که بسیار متفاوت است و خیلی جدی گرفته نشده است، به ،وان راهی مشروع برای انجام کارها برای یک معمار در نظر گرفته شود.

لاری قبل از بازنشستگی در سال 2000 برای تخصص در کارهای بشردوستانه، بیشتر دوران حرفه ای خود را صرف طراحی ساختمان های بزرگ برای مشتریان شرکت های بزرگ به ،وان بخشی از استودیوی خود کرد.

او توضیح داد که این تصمیم تا حدی به دلیل تمایل به تغییر در طراحی پروژه های بزرگ است که همگی “هدف ی،، دارند – فقط برای تحت تاثیر قرار دادن همه”.

لاری گفت: «من احساس می‌کنم که نقش معمار باید بیشتر فعال باشد.

او ادامه داد: “اگر می خواهید دنیا را تغییر دهید، باید با آن مبارزه کنید. در غیر این صورت، شما فقط بر اساس خواسته های دیگران هدایت می شوید.” “اگر به چیزی اعتقاد دارید، پس باید پیشاپیش باشید.”

“من فکر می کنم [my award recognition] ممکن است راه های جدیدی را برای بسیاری از افرادی که ممکن است به همین روش فکر می کنند باز کند.”

به طور خاص، لاری گفت امید او به جوانان است. او معتقد است که “پیام او بیشتر از دیگران با آنها طنین انداز می شود” و این می تواند شاهد ورود جری، از معماران جوان به حوزه بشردوستانه در آینده باشد.

“امیدوارم که این ممکن است برخی از متخصصان جوان تر را تشویق کند که بتوانند آن را جدی تر یا به روشی دائمی تر انجام دهند.”

“متاسفانه ما خیلی تنبلیم”

با این حال، او همچنین اذعان می کند که تشویق به جذب بیشتر معماری کم کربن و بشردوستانه یک چالش خواهد بود.

“از آنجایی که همه تحت تاثیر سیستم سرمایه داری هستند، سیستمی که تماماً به دنبال ،ب سود است، و همه آن توسط پول هدایت می شود، مطمئن نیستم که آیا [barefoot social architecture] او توضیح داد: “آموزش به سمت کار ، برای مشتری و انتظار برای کمیسیون سوق داده می شود.”

زم، که منتظر دریافت کمیسیون هستید، این کمیسیون فقط از سوی افراد ثروتمند به دست می‌آید، و این به این م،ی است که باید به گفته‌های آنها عمل کنید.

او گفت که این صنعت همچنین با نگرش “تنبلی” مواجه است که بر استفاده از مواد معمولی و در دسترس مانند بتن و فولاد متکی است.

نمای هوایی از غرفه بامبو در ماکلی
لاری در ایجاد ساختمان های کم هزینه و کم کربن برای جوامع محروم تخصص دارد.

لاری گفت: «فکر می‌کنم که بدون بتن و فولاد نمی‌توان کاری کرد، اشتباه است.

او ادامه داد: “ما باید در مورد چگونگی ساختن دوباره فکر کنیم.” من می توانم تصور کنم که همه نمی خواهند از خاک یا بامبو استفاده کنند، اما آهک می تواند توسط بسیاری استفاده شود.

آهک، ماده‌ای که در بسیاری از کارهای لاری یافت می‌شود، معمولاً توسط رومی‌ها به‌،وان یک ،صر در بتن استفاده می‌شد و قادر است به طور مداوم کربن را از جو جذب کند.

«معماران نگاه نمی کنند [alternative materials] زیرا هیچ یک از این شرکت های تجاری همه آن جزوات را به شما نمی دهند [are manufacturing them]،” او گفت.

او ادامه داد: متأسفانه ما بسیار تنبل هستیم. ما فقط می‌خواهیم به چیزی نگاه کنیم و آن را برای خودمان آماده کنیم. اکنون باید خودمان را برای ،، که واقعاً اهمیت می‌دهند سازماندهی کنیم.»

“زمین بازی مساوی” برای ،ن هنوز مورد نیاز است

لاری علاوه بر فعالیت در معماری بشردوستانه، به ،وان اولین معمار زن پا،تان نیز شناخته شده است.

او معتقد است که ،ب مدال طلای سلطنتی RIBA امروز بازتابی از پیشرفت در تعادل ،تی در صنعت و اذعان به ارزش ،ن در معماری است.

او گفت: “من فکر می کنم این تصمیم بسیار شجاعانه ای است که RIBA، و همه افرادی که در این تصمیم نقش داشتند، گرفته اند.”

او افزود: «من فکر می‌کنم درک این موضوع وجود دارد که ،ن باید نقشی را ایفا کنند، چیزی ارزشمند وجود دارد که آن‌ها نیز می‌توانند ارائه دهند». ،ن می توانند سهمی داشته باشند که ممکن است با آنچه مردان می توانند انجام دهند متفاوت باشد.»

او گفت که در کشور خود پا،تان، این امر به ویژه مشهود است.

او توضیح داد: «در پا،تان معماران زن زیادی در حال حاضر هستند که به خوبی کار می کنند. بنابراین فکر می‌کنم تعصب ،تی، شاید در سطح حرفه‌ای، چندان مشهود نیست.»

او گفت، با این حال، این پیشرفت به این م،ا نیست که صنعت می تواند پای خود را در مورد “ایجاد یک زمین بازی مساوی” از روی پدال بردارد.

“من فکر می کنم هنوز تعصب وجود دارد زیرا [women] به نظر نمی رسد به خوبی مردان. وقتی موضوع کمیسیون های بزرگ باشد، آنجاست که آنها واقعاً ضرر می کنند.”

لاری معتقد است که شناخت بیشتر ،ن در جوایز یکی از راه های رفع این نابرابری است.

لاری در پایان گفت: «فکر می‌کنم هر چه تعداد ،ن بیشتر دیده شوند، بیشتر در اطراف باشند، بیشتر شناخته شوند، فکر می‌کنم به متخصصان جوان‌تر کمک خواهد کرد و این چیزی است که من واقعاً می‌خواهم.»

من می‌خواهم نسل‌های جوان بهتر از آنچه ما می‌توانستیم کار کنند. این تنها راهی است که اوضاع بهتر می‌شود.»

مدال طلای سلطنتی RIBA که از سال 1848 هر سال اعطا می شود و شخصاً توسط پادشاه تأیید می شود، بالاترین نشان طلایی در معماری بریت،ا است. برنده سال 2022 بالکریشنا دوشی بود که اوایل امسال درگذشت.

برندگان قبلی عبارتند از دیوید ادجی، فرانک لوید رایت و زاها حدید – اولین زن برنده این جایزه. دیگر معماران زن برنده این جایزه عبارتند از: ری ایمز، پاتریشیا هاپکینز، شیلا اودانل و بنیانگذاران معمار گرافتون، شلی مک نامارا و ایوان فارل.

ع، بالای لاری از آنام بایگ است. عکاسی دیگر توسط یاسمین لاری انجام شده است.


منبع: https://www.dezeen.com/2023/04/27/riba-royal-gold-medal-yasmeen-lari-interview/