دسته‌ها
اخبار

یاسمین لاری برنده مدال طلای سلطنتی RIBA 2023 شد


یاسمین لاری، معمار پا،ت،، مدال طلای سلطنتی مؤسسه سلطنتی معماران بریت،ا را برای سال 2023 به پاس قدرد، از کار بشردوستانه “او از زمان بازنشستگی خود انجام داده است” دریافت کرد.

لاری، که اولین معمار زن پا،ت، بود، دومین زنی است که پس از زاها حدید به تنهایی موفق به دریافت این لوح شد. او به دلیل کار آگاهانه اجتماعی و ایجاد خانه برای حاشیه نشین ترین جوامع کشور پس از بازنشستگی از فعالیت رسمی شناخته شد.

نمای هوایی از غرفه بامبو در ماکلی
از آثار یاسمین لاری می توان به یک مرکز اجتماعی غول پیکر بامبو در ماکلی اشاره کرد

در استناد این جایزه آمده است: «در حالی که اهمیت نقش او را در عمل به‌،وان نمادی از تغییر در پا،تان درک می‌کند، اما کاری است که او از زمان بازنشستگی در سال 2000 انجام داده است که مدال طلای سلطنتی را جشن می‌گیرد».

در 23 سال گذشته لاری و بنیاد هریتیج پا،تان که او با همسرش تأسیس کرده بود، واکنش تخیلی و خلاقانه ای به آسیب های جسمی و رو، که تعدادی از بلایای طبیعی بزرگ، ز،له، سیل و درگیری ها بر مردم وارد کرده است، نشان داده است. پا،تان.”

اولین طرح مسکن عمومی پا،تان
او اولین طرح مسکن عمومی پا،تان را طراحی کرد

در دره غازی خان پا،تان متولد شد. فرار کن در سن 15 سالگی به همراه خانواده اش به بریت،ا نقل مکان کرد و برای تحصیل در رشته معماری در پلی تکنیک آ،فورد، که اکنون دانشگاه آ،فورد برو، است، تحصیل کرد. در 23 سالگی به کراچی بازگشت پا،تان و استودیوی خود را تأسیس کرد فرار کن همکاران، که در ایجاد دفاتر و پروژه های مسکن متعدد موفق شدند.

اینها شامل اولین طرح مسکن عمومی پا،تان، پروژه انگوری باغ و ساختمان های شاخصی مانند مرکز مالی و تجارت و خانه نفت ،تی پا،تان در کراچی است.

با این حال، این کار او بر ایجاد ساختمان های کم تاثیر متمرکز بود جوامع به حاشیه رانده شده پا،تان که توجه جه، را به خود جلب کرد.

دفتر مرکزی نفت پا،تان در کراچی توسط یاسمین لاری
در حالی که در فرار کن همکاران او نیز طراحی دفتر مرکزی نفت پا،تان در کراچی

کار او از طریق بنیاد میراث پا،تانکه در سال 1980 به همراه همسرش سهیل ظاهر آن را تأسیس کرد لاری، شاهد ایجاد 50000 سرپناه پایدار خودساخته و بیش از 80000 بوده است. اجاق های آشپزی اکولوژیک

از زمان “بازنشستگی” خود در سال 2000، او خود را وقف بنیاد و اه، بشردوستانه کرده است.

من از شنیدن این خبر بسیار شگفت زده شدم و البته کاملاً خوشحال شدم! لاری در مورد دریافت افتخار گفت.

هرگز تصور نمی‌کردم که با تمرکز بر حاشیه‌نشین‌ترین مردم کشورم – در مسیرهای ولگرد ناشناخته – همچنان بتوانم بالاترین افتخارات را در حرفه‌ی معماری در نظر بگیرم.

یاسمین لاری اجاق های آشپزی اکولوژیکی طراحی کرد
لاری یک اجاق آشپزی زیست محیطی ایجاد کرده است

لاری م،ع استفاده از مواد سنتی از جمله گل، آهک و بامبو است. در مصاحبه با Dezeen، او گفت که استفاده از “،دات و تکنیک های باست،” می تواند منجر به ساختمان های بدون کربن شود.

لاری به Dezeen گفت: “شما در حال ساخت چیزی هستید که واقعا مقرون به صرفه است اما در عین حال هیچ انتشار کربنی وجود ندارد.”

بسیاری از حکمت‌ها و تکنیک‌های باست، وجود دارد که در طول سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما من نمی‌توانم تصور کنم که ا،ر نشاسته‌داران حتی به آن‌ها نگاه کنند.»

روستای بزرگ شده توسط یاسمین لاری
او یک روستای بزرگ طراحی کرد تا در برابر سیل مقاوم باشد

پروژه های اخیر در پا،تان توسط این معمار، که داور جوایز Dezeen در سال 2022 بود، شامل یک مرکز اجتماعی غول پیکر بامبو در ماکلی و همکاری با جوامع محروم برای ایجاد کاشی های سفالی برای خیاب، در قلب تاریخی کراچی است.

در دوسالانه اخیر هنرهای اسلامی در ،ستان سعودی، او سه مسجد پاپ آپ بامبو ایجاد کرد.

کلبه های گلی، آهک و بامبو لاری اکتا گرین در ماکلی
کلبه های سبز لاری اکتا در ماکلی از گل، آهک و بامبو استفاده می کنند

این جایزه که اولین مورد تایید شخصی شاه چار، بود، آ،ین جایزه برای معمار پا،ت، است که جایزه جین درو را در سال 2020 به دلیل ارتقاء جایگاه ،ن در معماری دریافت کرد.

او پس از ری ایمز، پاتریشیا هاپکینز، شیلا اودانل، زاها حدید و بنیانگذاران معمار گرافتون، شلی مک نامارا و ایوان فارل، ششمین زنی است که برنده این جایزه می شود.

مدال طلای سلطنتی سال گذشته به معمار هندی بالکریشنا دوشی اعطا شد، در حالی که سال قبل، دیوید آجایه، معمار بریت،ایی-غنائی برنده این جایزه شد.

از دریافت کنندگان قبلی این جایزه می توان به فرانک لوید رایت، فرانک گری، زاها حدید و نورمن فاستر اشاره کرد.


منبع: https://www.dezeen.com/2023/04/27/yasmeen-lari-riba-royal-gold-medal-2023/