دسته‌ها
اخبار

کار طراحی پارکینگ زیر آب برای 7000 دوچرخه در آمستردام


استودیوی هلندی Wurk یک پارک دوچرخه زیر آبی را در کنار ایستگاه مرکزی آمستردام تکمیل کرده است، با فضای داخلی سفید براق که در 9 متر زیر سطح کانال های معروفش زیر آب فرو رفته است.

این فضای زیر آب که مستقیماً از طریق شش پله برقی به مترو و سیستم راه‌آهن شهر متصل است، اولین فضای در نوع خود در جهان است و برای حدود 7000 دوچرخه پارکینگ فراهم می‌کند.

ورودی پارکینگ دوچرخه Stationsplein در آمستردام
Wurck یک پارک دوچرخه زیر آبی را در کنار ایستگاه مرکزی آمستردام تکمیل کرد

کار کنید این پروژه پس از مسابقه ای توسط شورای شهر آمستردام در سال 2018 دریافت شد و به دنبال آن بود که تأسیسات زیرزمینی را به گسترشی روشن و جذاب از قلمرو شهری بالا تبدیل کند، که همچنین مشمول یک پروژه بازسازی گسترده تر شده است.

پارکینگ دوچرخه بخشی از یک پروژه بزرگتر است که به نام ورودیکه در حال بازسازی کل منطقه ایستگاه است، شریک موسس Wurk Oriol Casas Cancer توضیح داد.

سطح شیب دار منتهی به گاراژ پارکینگ دوچرخه زیر آب در Wurk
ورودی از بتن ساخته شده و با سنگ های بازالت تزئین شده است

وی افزود: «ضرورت در نوسازی، تعریف مجدد فضای عمومی با افزایش میزان آب بود. تجلیل از شخصیت تاریخی ایستگاه و موقعیت آن در یک جزیره خودمختار نیز یک جاه طلبی قوی بود.

مسیری که کاربران را به داخل و از طریق پارک دوچرخه هدایت می‌کند با یک صفحه شیشه‌ای به طول 140 متر، در کنار نقشه‌ها و آثار هنری با مضمون دریایی ایجاد شده است که با همکاری دفتر طراحی ایجاد شده است. ،رت و موزه آمستردام.

فضاهای ذخیره سازی داخل پارکینگ دوچرخه Stationsplein در آمستردام
فضای اصلی پارکینگ یک سالن وسیع با رنگ سفید است

این ورودی سنگی و بتنی ناهموار، جای خود را به سالن وسیعی از ستون‌های قارچ سفید براق می‌دهد که فضاهای پارک دوچرخه را قاب می‌کنند، که با نورگیرهایی به سبک اکولوس که نورگیرهای زیر آب را شبیه‌سازی می‌کنند، روشن می‌شوند.

سرطان توضیح می دهد: «این طرح ادای احترام به آب است. “همه اشکال سیال هستند. دیوارها، ستون ها، پله ها و دیوارهای شیشه ای منحنی هستند.”

Wurk این پالت متریال متضاد را برای تقلید از احساس باز ، پوسته صدف تند برای آشکار ، فضای داخلی سفید تمیز آن انتخاب کرد.

او توضیح داد: «ورودی امتداد فضای عمومی با مصالح تیره و مستحکم مانند سنگ طبیعی و بازالت، مانند پوسته صدف است.

فضای داخلی مانند فضای داخلی صدف روشن، سبک و سفید است، با یک مروارید مرکزی از نماهای شیشه ای منحنی که امکانات دربان ها در آن قرار دارد.

ستون های قارچ سفید در ایستگاه پارکینگ دوچرخه در آمستردام
ستون های قارچی نقاط پارکینگ را قاب می کنند

یک سیستم خودکار به دوچرخه‌سواران اجازه می‌دهد از گیت‌های الکترونیکی با کارت‌های حمل و نقل خود استفاده کنند و حرکت سریع و کارآمد در مسیرهای منحنی را امکان‌پذیر می‌سازد.

پارک‌های دوچرخه مشابه اخیراً در چندین شهر هلند تکمیل شده است تا تعداد زیادی از دوچرخه‌های پارک شده در اطراف ایستگاه‌های این کشور را در خود جای دهد.

ورودی گاراژ پارکینگ دوچرخه زیر آب در Wurk
یک صفحه شیشه ای منحنی در ورودی را پوشانده است

در سال 2019، Ector Hoogstad Architecten بزرگترین پارک دوچرخه جهان را در زیر ایستگاه مرکزی اوترخت ایجاد کرد و فضای ذخیره سازی زیرزمینی را برای 12656 دوچرخه فراهم کرد، در حالی که پارک دوچرخه “موزه مانند” لاهه در سال 2021 تکمیل شد.

عکاسی توسط Aiste Rakauskaite.




منبع: https://www.dezeen.com/2023/04/10/wurk-underwater-bike-parking-garage-ams،am/