دسته‌ها
اخبار

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد اعدام های مرتبط با نئوم “نظارت دارند”.


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور بی،ه ای اجرای برنامه ریزی شده اعدام سه نفر را به دلیل مخالفت با پروژه بزرگ نئوم در ،ستان سعودی محکوم کرد.

که در بی،ه ای که این هفته منتشر شدگروهی از کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل از مقامات سعودی خواستند که این اعدام ها را انجام ندهند.

در این بی،ه آمده است: کارشناسان سازمان ملل امروز نسبت به خطر قریب الوقوع اعدام سه تن از اعضای قبیله هویطات در ،ستان ابراز نگر، ،د و از مقامات خواستند که این روند را متوقف کنند.

این نگر، ها مربوط به سه تن از اعضای قبیله حویطات – شادلی الحویتی، ابراهیم الحویتی و عطاءالله الحویتی است – که بنا بر گزارش ها به اعدام محکوم شده اند. دادگاه جنایی تخصصی ،ستان سعودی در 2 اکتبر 2022.

کارشناسان معتقدند آستانه مجازات اعدام برآورده نشده است

سازمان حقوق بشر ALQST گزارش داد که این سه مرد پس از “ا،اج اجباری” از سایت Neom محکوم شدند. کارشناسان سازمان ملل معتقدند که محکومیت این افراد و سه نفر دیگر توسط ،ستان سعودی مغایر با قو،ن بین المللی است.

کارشناسان گفتند: «طبق قو،ن بین‌المللی، کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را لغو نکرده‌اند، می‌توانند آن را فقط برای «جدی‌ترین جنایات» که شامل قتل عمدی است، اعمال کنند. ما معتقد نیستیم که اقدامات مورد بحث این آستانه را برآورده کند.»

آنها ادامه دادند: «هر شش نفر بر اساس قانون بسیار مبهم ،ستان سعودی در سال 2017 در مورد مبارزه با جنایات تروریسم و ​​تأمین مالی آن متهم شده اند.

گروه کارشناسان – بالاکریشنان راجاگوپال، ایرنه خان، موریس تیدبال-بینز، پریا گوپالان، متیو گیلت، گانا یودکیفسکا، میریام استرادا-کاستیلو، مومبا مالیلا، پیچامون یئوفانتانگ، دامیلولا اولاوویی، فرناندا هوپن‌ه‌یوم، روبرت هوپنوهیم، آئولن و آلیس جیل ادواردز – همچنین از فرآیند استفاده برای جابجایی افراد قبل از ساخت پروژه بزرگ انتقاد داشتند.

اقدامات “نقض آشکار” حقوق بشر است

بخش‌هایی از این پروژه برای زمین‌هایی که به‌طور سنتی در اختیار قبیله حویطات است، برنامه‌ریزی شده است، و ابراهیم الحویتی طبق گزارش‌ها بخشی از یک هیئت رسمی بود که با مقامات ،ت ،ستان دیدار کرد تا در مورد تامین زمین برای پروژه نئوم صحبت کنند.

کارشناسان می گویند: با توجه به شرایط، نمی تو،م شرایط مشاوره و رضایت رایگان، قبلی و آگاهانه مردم هویطات سه روستا را رعایت کرده باشیم.

آنها ادامه دادند: “برع،، این اقدامات قطعاً به منزله ا،اج اجباری است که طبق قو،ن بین المللی به ،وان نقض حق داشتن مسکن من، ممنوع است.” این اقدامات همچنین نقض آشکار حقوق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است.»

پروژه بحث برانگیز Neom برنامه ریزی شده است که دارای 10 منطقه از جمله یک آسمان ،اش آینه پوش به طول 170 کیلومتر (تصویر اصلی) باشد که طبق گزارش ها توسط استودیوهایی از جمله Adjaye Associates، Morp،sis، Studio Fuksas و Coop Himmelb(l)au طراحی شده است. یک پیست اسکی که توسط معماران Zaha Hadid، UNStudio، Aedas، LAVA، Mecanoo و Bureau Proberts طراحی شده است نیز بخشی از این پروژه را تشکیل می دهد.

در کنار ترغیب ،ت ،ستان به توقف اعدام‌ها، کارشناسان همچنین از شرکت‌هایی که روی این پروژه کار می‌کنند خواستند مطمئن شوند که “به نقض جدی حقوق بشر مرتبط نیستند”.

آنها گفتند: «ما از همه شرکت‌های درگیر، از جمله سرمایه‌گذاران خارجی، می‌خواهیم که اطمینان حاصل کنند که باعث یا مشارکتی در نقض جدی حقوق بشر نمی‌شوند و مستقیماً با آن‌ها مرتبط نیستند».

پیتر فرانکنتال از عفو بین‌الملل در مصاحبه‌ای اختصاصی سال گذشته به Dezeen گفت که استودیوهای معماری از نقض ادعایی حقوق بشر در Neom “منفعت می‌برند”.

این پروژه همچنین به دلیل ادعاهای پایداری خود مورد انتقاد قرار گرفته است و کارشناسان آنها را “ساده لوحانه” می نامند.


منبع: https://www.dezeen.com/2023/05/05/un-human-rights-council-experts-alarm-executions-neom/