دسته‌ها
اخبار

طراحی معماری، فرایند و خدمات طراحی معماری ساختمان گروه مهندسی معماری و ساخت ماتیار

علاوه بر این، آنها باید جنبه های اقتصادی ساختمان ها را هم در نظر بگیرند و مطمئن شوند که نیازهای افرادی که از این ساختمان ها استفاده می کنند را برآورده می کنند. بدون شک معماری داخلی ساختمان بر قیمت آن بسیار تاثیرگذار بوده و هم چنین می تواند زیبایی فضای داخلی با استفاده از ایده های دکوراسیون داخلی را چندین برابر کند. به طور کلی می توان گفت نکته مهم در تفاوت آن ها میزان توجه به چزئیات می باشد.

  • در این گام از طراحی، شکل کلی طراحی نقشه تقریبا به پایان رسیده است و فقط باید ریزه کاری ها و بعضی اصلاحات انجام شود.
  • از موارد مهمی که در زمان طراحی معماری پارکینگ های طبقاتی می‌بایست لحاظ شود، هندسه پارکینگ است.
  • کاظمیان فرد با ایجاد یک ملک تجاری که شامل مغازه ها، دفاتر و پارکینگ است، نمایه ای را طراحی کرد که انواع مواد و مصالح، بازشوها و سطوح شفاف را در هم می آمیزند.
  • اما دقیقاً مشابه نکته قبلی باید به این نکته توجه شود که در چه ساختمان‌هایی امکان طراحی نشیمن خصوصی مجزا وجود دارد.

رایج‌ترین راه شکل دادن به یک تصور یا مفهوم مقایسه است؛ مقایسۀ روابط عینی بین اشیا. یک مثال در مورد کانسپت قیاسی در طراحی معماری، توجه معمار به بناهای قدیمی و الگو گرفتن از آن برای پروژه‌ای که می‌خواهد آن را طراحي کند. به عنوان مثال، زمانی سبک گوتیک کانسپ قیاسی طراحان معمار برای ساخت دانشگاه‌ها و کلیساها بود. فرم یکی از مقوله‌های اساسی در معماری است که به جنبه‌های صوری اشاره دارد. آنچه را که معمار می‌خواهد در آفرینش فضا ابراز کند، در قالب فرم ارائه می‌دهد.

خانه جنگلی در گواروخا برزیل

در مورد آشپزخانه که قلب تپنده هر خانه‌ای است، پیشنهاد می‌شود که حداقل مساحت آن، از ۱۰درصد زیربنای مفید واحدمسکونی کمتر نباشد. به‌طورمثال، در آپارتمانی با زیربنای مفید ۱۵۰ مترمربع، آشپزخانه باید مساحتی در حدود ۱۵ مترمربع داشته باشد. روح فرهنگ شهری می‌تواند نگاه ما حتی در حوزه تخصصی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل را تغییر دهد؛ اگر به دنبال استقرار فرهنگ صحیح باشیم، خدمات حوزه حمل‌ونقل نیز به نحو دیگری ارائه خواهد شد. شهرداری مشهد مقدس براساس اطلاعات و بررسی‌های صورت گرفته حدود 24 هزار و 500 میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد. آذربایجان در سال های اخیر سرمایه گذاری سنگینی برای تبدیل کردن خود به یکی دیگر از قطب های گردشگری اروپا انجام داده و مرکز حیدر علی اف در باکو یکی از نمادهای این سیاست است. این سازه در سال ۲۰۰۷ توسط زاها حدید طراحی شد و امروزه با عنوان نمادی برای آینده مدرن آذربایجان شناخته می شود.

در چنین دیالوگی انتقادی، مهم ترین سوال می تواند چنین باشد که آیا این ایده مناسب چنین پروژه ای هست؟ در نهایت خود کانسپت و راهکاری که ارائه خواهد کرد باید متناسب با نیازهای پروژه و آمیخته با فعالیت های بنا باشد. ایدههایی که اگر چه ظاهراً بی معنی و بی ارتباط و گاهی موهومی به نظر آیند ولی در واقع مرحله آغازین اهمیت روند تحلیل مسائل را می سازند. در معماری هم گاهی عناصر یک کانسپت ایده آل را به هیچ عنوان نمی توان در یکجا جمع کرد، در این صورت شاید استفاده از تصورات برای رسیدن به کانسپت به عنوان تکنیکی اساسی برای شکل دادن کانسپت و البته در نتیجه عدم تجربه کافی در طراحی و کانسپت سازی ضروری باشد.

کانسپت ذاتی یا جوهری

به همین ترتیب کریستوفر الکسندر و همکارانش در کتاب رمان الگوها بیش از ۱۰۰۰ ایده مختلف درباره رفتار و واکنش انسانها نسبت به محیط های مختلف را در چهارچوب الگویی ذکر کرده اند. در این گام از اصول طراحی نقشه اول باید پلان پارکینگ را ارزیابی کرد و با توجه به تعداد و نحوه قرارگیری ماشین ها در پارکینگ، باید ستون گذاری را انجام دهیم. معمولا دهانه بین ستون ها پنج تا شش متر در نظر گرفته می شود و تا جایی که امکان داشته باشد، ستون ها باید با هم موازی باشند. اگر پله در مناسب ترین موقعیت خود یعنی در وسط نقشه قرار بگیرد، یک سمت نفشه به قسمت خصوصی (سرویس بهداشتی و اتاق خواب ها) و طرف دیگر نقشه را به قسمت نیمه خصوصی و عمومی (نشیمن، هال، آشپزخانه) تعلق می گیرد. در این مرحله احتمال دارد نیاز باشد که کمی موقعیت پله را عوض کنیم که این امر طبیعی است. طراحی معماری صنعتی نوعی از طراحی ساختمان است که پس از انقلاب صنعتی شکل گرفت و پس از گذشت سال ها با شرایط روز دست خوش تغییراتی شده است تا به شکل امروزی که شناخته می شود.

این خانه در یک منطقه شهری ساحلی در هالونگ، استان کوانگ نین ساخته شده است. به عنوان یک منطقه شهری جدید، این ساخت و سازهای اطراف اینجا همه خانه های جدید ساخته شده اند. با این حال، به نظر می رسد که بیشتر خانه‌ های اینجا سعیکرده اند تا حد امکان بسازند و ارتباط کمی با طبیعت دارند.

در فاز یک، بر اساس اطلاعاتی که طی مرحلۀ قبل یعنی فاز صفر به دست آمده بود، طراحي معماري صورت می‌گیرد. نقشه‌های اولیه فاز یک شامل پلان‌ها و مقاطع طراحی معماری، ترسیم مقاطع و غیره می‌باشد. همه طرح‌هایی که در این مرحله تولید می‌شود، می‌بایست با کارفرما به اشتراک گذاشته شود تا نظر او نیز در صورت امکان، در طرح‌ها پیاده‌سازی شده و تغییرات لازم اعمال شود. طرحی که نتیجۀ کار طراح و کارفرما است، برای دریافت مجوز به سازمان‌های مربوطه ارجاع داده می‌شود.

شرکت خط و خاک با بهره‌مندی از کارشناسان و مهندسان معماری و عمران آماده است تا کلیه خدمات ساخت‌وساز ازجمله نوسازی و بازسازی ساختمان، اجرای دکوراسیون داخلی، نوسازی نما، طراحی نقشه معماری و… را به متقاضیان محترم ارائه دهد. درست است که نور طبیعی نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت فضاهای معماری دارد، ولی در برخی فضاها، نور زیاد و بیش‌ازحد می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت و افت کیفیت فضاهای داخلی گردد. اشتباهی که اکثر معماران و طراحان جوان در هنگام طراحی نقشه ساختمان مرتکب می‌شوند، این است که در فضاهایی که به نور مستقیم دسترسی دارند، پنجره‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که حداکثر سطح نورگیری را داشته باشد.