دسته‌ها
اخبار

دنیل ریباکن می‌گوید که بیشتر پروژه‌های او توسط خود آغاز شده است


به گفته طراح نروژی د،ل ریباکن، بهترین راه برای دریافت کمیسیون های طراحی هیجان انگیز این است که در مورد ارائه ایده ها به برندها فعال باشید.

ریباکن در صحبت با Dezeen پیش از هفته طراحی استکهلم گفت که بسیاری از شناخته شده ترین پروژه های او ناشی از تماس او با یک برند با یک پیشنهاد است.

او گفت: «بیشتر پروژه‌های من خودم شروع شده‌اند. وقتی دانشجو هستید، فکر می‌کنید که مردم فقط با شما تماس می‌گیرند و قطعاتی را به شما اختصاص می‌دهند، اما تقریباً تمام کارهایی که من انجام داده‌ام به این دلیل بوده است که من گفتگو را شروع کردم.»

دنیل ریباکن با صندلی های پتی استاندارد خود برای هی
ریباکن یک طراح نروژی است که در گوتنبرگ سوئد مستقر است

Rybakken بیش از یک دهه است که در صحنه طراحی بین المللی تثبیت شده است. او که در گوتنبرگ سوئد مستقر است، محصولاتی را با تولیدکنندگ، از جمله برند ایتالیایی روشنایی Luceplan، بر،ب دانمارکی لوازم خانگی Hay و شرکت فنلاندی مبلمان Artek ایجاد کرده است.

این طراح گفت که، حتی اگر معمولاً اولین حرکت را انجام می‌دهد، متوجه می‌شود که برندها واقعاً برای گوش دادن به ایده‌های او آماده هستند.

او به مبل Arbor اشاره می کند که او و طراح دیگر نروژی Andreas Engesvik برای Hay ساخته اند.

“ما به رولف هی نزدیک شدیم”

تنها پس از اینکه این زوج این مفهوم را به رولف هی، بنیانگذار Hay ارائه ،د، متوجه شدند که او از طرفداران کار آنهاست.

ریباکن گفت: «ما به او نزدیک شدیم و گفتیم که می‌خواهیم مبل درست کنیم. او گفت: “در این جلسه، او گفت که هیچ ، دیگری در اسکاندیناوی وجود ندارد که بخواهد بیشتر با او کار کند. من فکر می کنم او حقیقت را می گفت. اما مردم مشغول هستند. شما باید ،ی باشید که به آنها کمک می کند.”

دنیل ریباکن، آندریاس انگسویک و رولف هی روی مبل آربور برای هی
Rybakken و Andreas Engesvik (سمت چپ) پس از نزدیک شدن به یکی از بنیانگذاران Hay، Rolf Hay (در مرکز) با یک مفهوم، مبل Arbor را ایجاد ،د.

ریباکن گفت که وقتی برندها به او خلاصه می دهند، تمایل زیادی به پروژه هایی دارند که قبلا انجام داده است.

برای مثال، تولیدکنندگان نور با او تماس گرفته‌اند تا روی لامپ‌هایی کار کند که «کپی نیستند، بلکه به سبک» طرح‌هایی هستند که قبلاً با Luceplan ساخته بود.

این طراح بر این باور است که اگر ابتکار عمل برای به اشتراک گذاشتن ایده های خود را با تولیدکنندگان مبلمان به دست نمی گرفت، به ،وان یک طراح نور به ،وان یک کبوتر سوراخ شناخته می شد.

او گفت: «من مجبور شدم خودم از طراحی لامپ به مبلمان گذر کنم. مردم فقط آنچه را که از قبل وجود دارد می بینند؛ اگر می خواهید کار دیگری انجام دهید، باید آن قدم را خودتان بردارید.

نسخه دایره ای Ypsilon، نیمکتی که توسط Daniel Rybakken برای Vestre طراحی شده است
Rybakken نیمکت Ypsilon در استکهلم را با Vestre راه اندازی کرده است

Rybakken محصول جدیدی را در نمایشگاه مبلمان استکهلم معرفی می کند – نیمکت Ypsilon، یک صندلی در فضای باز که با شرکت نروژی مبلمان خیاب، Vestre ساخته شده است.

این طرح به دو صورت خطی و دایره ای موجود است، این طرح از دو تیر چوبی جامد گلولام تشکیل شده است که برای ایجاد یک صندلی راحت تر و حمایت کننده تر به سمت یکدیگر زاویه دارند.

ریباکن اولین بار این ایده را در سال 2005 مطرح کرد. این ایده تا تابستان 2022 در ذهن او ماندگار شد، زم، که تصمیم گرفت آن را به Vestre ارائه دهد. او گفت: «آنها بلافاصله این مفهوم را پسندیدند.

نسخه اولیه Ypsilon، نیمکتی که توسط Daniel Rybakken برای Vestre طراحی شده است
صندلی زاویه دار متمایز ایده ای بود که رایباکن برای اولین بار در سال 2005 مطرح کرد

تیم تولیدی ماهر Vestre به Rybakken کمک کرد تا یک پایه فولادی ابتکاری ایجاد کند که می‌توان آن را از یک ورق فولادی تا شده بدون نیاز به جوش تولید کرد.

با این حال شکل نیمکت همچنان مانند نمونه اولیه طراح است. این بدان م،است که این محصول می‌تواند در کمتر از یک سال از مفهوم تا عرضه به سرعت ردیابی شود.

“من ایده های زیادی در ذخیره سازی ذهنی دارم”

ریباکن گفت: «روند من بسیار مبتنی بر تفکر است. “بعضی از طراحان با طراحی شروع می کنند و می بینند که چه چیزی از طراحی بیرون می آید. اما من دوست دارم با ساختار کلی شروع کنم.”

او افزود: من ایده های زیادی در ذخیره سازی ذهنی دارم.

د،ل ریباکن با لامپ استوکاستیک خود برای Luceplan ایستاده است
Rybakken با Luceplan روی طرح هایی از جمله لوستر Stochastic کار کرده است

همچنین در هفته طراحی استکهلم، Rybakken در حال ارائه Shelter است، غرفه‌ای رنگارنگ که برای نمادی از وضعیت اسفناک پناهندگان طراحی شده است.

پروژه های آینده شامل محصولات مبلمان جدید با Artek، Luceplan و برند ژاپنی Karimoku است که همگی قرار است در بهار در میلان عرضه شوند.

رایباکن معتقد است که سابقه موفقیت آمیز او با برندها نتیجه طراحی با در نظر گرفتن خودش است.

او گفت: “شاید بگویید این کار خودخواهانه است، اما من برای افراد دیگر طراحی نمی کنم.” “من خودم را به ،وان کاربر نهایی در ذهن دارم. فکر می کنم وقتی این کار را انجام می دهم می توانم صادق ترین باشم.”

ایپسیلون در نمایشگاه مبلمان استکهلم که از 7 تا 11 فوریه برگزار می شود به نمایش گذاشته می شود. به ،وان بخشی از هفته طراحی استکهلم. راهنمای دیجیتال ما را برای جشنواره مرور کنید یا برای رویدادهای معماری و طراحی بیشتر که در سراسر جهان برگزار می شود، از راهنمای رویدادهای Dezeen دیدن کنید.


منبع: https://www.dezeen.com/2023/02/10/daniel-rybakken-interview-self-initiated-projects/