دسته‌ها
اخبار

خاویر سنوسیاین می گوید: «هر کار بسیار متفاوت است» در معماری ارگانیک


معمار مکزیکی خاویر سنوسیاین و متصدی موزه نوگوچی داکین هارت در این مصاحبه به Dezeen می گویند معماری ارگ،ک کمتر یک سبک یا مکتب است و بیشتر مجموعه ای از اصول است.

احساس کار خود را معماری ارگ،ک می نامد – اصطلاحی که برای اولین بار توسط معمار آمریکایی فرانک لوید رایت ابداع شد – اما گفت که این اصطلاح عمدتاً توصیفی برای معماری است که از اشکال ساختمان های مرسوم دور می شود و به شکل های طبیعی می رود.

خاویر سنوسیان
ع، بالا: خاویر سنوسیاین به خاطر ساختارهای خارق العاده اش شناخته شده است. بالا: Nido de Quetzalcóatl یک مجتمع آپارتم، به شکل مار است

“وقتی معماری بروتالیستی یا معماری هر سبک خاصی مانند معماری بین المللی یا عقل گرایانه را می بینیم، آنها یک سبک مش، دارند، درست است؟” گفت سنوسیاین.

شاید یکی از ویژگی های اصلی معماری ارگ،ک این باشد که هر اثری از کشوری به کشور دیگر یا منطقه ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است.

خانه ارگ،ک
آثاری مانند Casa Orgánica نمونه هایی از کارهای Senosiain در معماری ارگ،ک هستند

وی ادامه داد: معماری ارگ،ک فلسفه معماری است که به دنبال ایجاد هماهنگی بین انسان و جهان طبیعی است.

از ماه اکتبر، طرح‌های سنوسیاین در نمایشگاهی به نام در ستایش غارها به نمایش گذاشته شده است موزه نوگوچی در نیویورک. این نمایشگاه منتخبی از معماری ارگ،ک مکزیکی، از جمله آثار سنوسیاین و همچنین معماران ماتیاس گوئریتس، خوان اوگرمن و کارلوس لازو را به نمایش می گذارد.

داکین هارت، متصدی ارشد موزه نوگوچی می‌گوید: «فکر نمی‌کنم خاویر از ایده تقلید از طبیعت خوشش بیاید، و نه نوگوچی، زیرا ما مانند تقلیدهای قدیمی صحبت نمی‌کنیم.

او افزود: “آنچه ما در مورد آن صحبت می کنیم تلاش برای الگوبرداری از طبیعت است. پیروی از ردپای طبیعت.” “می د،د، تکامل بزرگترین فرآیند اختراعی در تاریخ سیاره ما است.”

خانه ارگ،ک
ساختمان ها از سیستم های طبیعی الهام گرفته شده اند

سنوسیاین از زم، که در دهه 1980 خانه صدفی شکل Casa Orgánica را تکمیل کرد، در مکزیک به ،وان یک متخصص معماری ارگ،ک شناخته شد. هارت او را به ،وان “متفکر م،وی” فلسفه توصیف می کند.

سنوسیاین معتقد است که علاقه مجدد فعلی به معماری ارگ،ک همراه با پذیرش معاصر معماری بومی و جستجو برای مصالح پایدارتر است.

طبق نظر سنوسیاین و هارت، معماری ارگ،ک نه چندان با کپی برداری از طبیعت بلکه تلاش برای مدل سازی محیط ساخته شده بر اساس روشی است که سیستم های طبیعی خودشان را تولید و بازتولید می کنند.

داخلی ناتیلوس سنوسیان
ناتیلوس سنوساین به شکل یک پوسته است

Senosiain شاید بیشتر به خاطر ساختارهایش که شکل‌های خارق‌العاده‌ای دارند – مانند Nido de Quetzalcóatl، یک مجتمع آپارتم، به شکل مار – مشهور است، اما او گفت که تزئینات و رنگ‌ها بعداً در فرآیند طراحی ظاهر می‌شوند.

معمار گفت: “این کمی شبیه زم، است که انسان ابرها را تماشا می کند. یک حیوان یا گیاهی را تصور می کند.”

برای ا،ر کارهای ما، وقتی در مراحل پیشرفته پیشرفت هستند، در اشکال ارگ،ک، مردم شروع به تشخیص شکل یک حیوان یا سبزی می کنند.»

“در مورد طراحی Nido de Quetzalcóatl، ما یک ماکت با تمام منحنی های سطح، با تمام درختان انجام دادیم. [so،ing like a] حلقه است، بچه ها درست شد و طبق جهت و نماها حرکت می کرد و یک روز فکر کردم اگر سر مار را در دهانه غار اضافه کنیم چه؟

آشیانه Quextacoatl
سنوسیاین گفت که شکل حیوانات اغلب پس از ساخته شدن طرح ها ایجاد می شود. ع، از آنا دیو است

به طور مشابه، او به Dezeen گفت که ،ه پس از به دست آوردن نام مستعار در میان کارگران ساختم، در این پروژه، نام مستعار خود را توسعه داد.

سنوسیاین یادآور شد: در طراحی ،ه ای که انجام دادیم، زم، که مرحله اول کار انجام شد، سنگ تراشان شروع به نامیدن آن را ،ه ،د و بعد به فکر باله افتادم و یک باله اضافه کردم.

فکر می‌کنم بیش از 90 درصد از آثاری که اصلاً نامی دارند، ابتدا به آن فکر نمی‌شد، اما پس از اتمام، نامی به آن داده می‌شد.»

برای مصاحبه کامل و ویرایش شده به ادامه مطلب بروید.


بن دریت: به قول شما مدرسه معماری ارگ،ک چیست؟

خاویر سنوسیاین: گاهی اوقات طبقه بندی آن کمی سخت است زیرا می تواند بیش از یک سبک داشته باشد، درست است؟ می تواند سبکی داشته باشد و سپس سبک دیگری و ممکن است تنوع داشته باشد اما در جایی تعریفی وجود دارد که می گوید معماری ارگ،ک فلسفه معماری است که به دنبال ایجاد هماهنگی بین انسان و جهان طبیعی است.

داکین هارت: اصولی تره اگرچه خاویر مغز متفکر م،وی، نیروی فکری پشت این است، اما به خودی خود یک جنبش نیست. تمام تاریخ ساختمان بشر را در بر می گیرد. و این فقط یک فصل جدیدتر است که ما به آن می پردازیم، اما شکلی که دارد، انسجامی که دارد، به ،وان گروهی از ایده هایی که واقعاً می تو،د با آنها کار کنید، از خاویر آمده است.

BD: ایده معماری ارگ،ک با تقلید از اصول طبیعت در تضاد با هنر یک گا،ی به نظر می رسد. چرا این آثار را در موزه نوگوچی به نمایش بگذارید؟

DH: فکر نمی‌کنم خاویر از ایده تقلید از طبیعت خوشش بیاید، و نه نوگوچی، زیرا ما مثل میمسیس‌های قدیمی صحبت نمی‌کنیم، می‌د،، این هنر نگه داشتن آینه نیست. آنچه ما در مورد آن صحبت می کنیم تلاش برای الگوبرداری از طبیعت است. پیروی از ردپای طبیعت. نوگوچی تکنولوژی و طبیعت را به ،وان نیروهای متضاد نمی دید. او طبیعت را به ،وان بزرگترین فن شناس می دانست. بنابراین موضوع یک نظریه متفاوت است، مجموعه‌ای از اصول و فرآیندهای متفاوت در توسعه ایده‌های جدید، که طبیعت همیشه در حال ارائه آن است. می د،د، تکامل بزرگترین فرآیند اختراعی در تاریخ سیاره ما است.

BD: برخی از نمونه‌های روزمره معماری ارگ،ک که مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند چیست؟

DH: انبوه معماری به طور کلی تر، حداقل نشانه های همه مشکلاتی را که به دلیل عدم ساخت همه آن به صورت ارگ،ک ایجاد شده است، می شناسد. تلاش می‌کند به جایی که بوده‌ایم نگاه کند، و به زمان‌هایی نگاه کند که شاید ساده‌تر اما منطقی‌تر می‌ساختیم، به روش‌هایی که به نظر می‌رسد کارآمدتر بوده‌اند، زیرا ارتباط نزدیک‌تری با مدل‌های طبیعی دارند. اما من فکر می‌کنم شکی نیست که در آنجا، دوباره، آن گرایش‌های نهفته همیشه وجود دارند و تازه دوباره بیرون می‌آیند، آنها به خط مقدم می‌آیند. و اکنون آنها را به ،وان راه حلی برای مشکلات و مشکلات ما که برای خودمان ایجاد کرده ایم درک می کنند.

JS: بله، بله، معماری ارگ،ک از یک طرف بسیار گسترده است. من فکر می کنم تأثیر زیادی از معماری بومی وجود دارد، در واقع، در سال 1964، نمایشگاه معماری بدون معمار برنارد رودوسکی، فکر می کنم با آن، به نوعی، تغییری در جهان ایجاد شد، و به یاد دارم، در حرفه معماری در دانشگاه، شما معماری بومی را ندیدید. و برای آن نوع معماری که در دنیا شناخته شده نبود، مانند یک تازگی یا بیشتر اشاعه بود، و من فکر می کنم که معماری ارگ،ک مدرن بسیار به خاستگاه معماری بومی برمی گردد. و فکر می‌کنم به همین دلیل بود که داکین می‌گفت که بخش بزرگی از معماری مدرن از مواد طبیعی زیادی استفاده می‌کند – مانند چوب، سنگ، خاک و غیره، و از آن معماری بومی، اگرچه در برخی از عرض‌های جغرافیایی شباهتی وجود دارد. در عین حال معماری ارگ،ک کیفیت خاصی دارد که من می بینم.

BD: چرا مکزیک مکان مهمی برای توسعه مداوم این ایده ها بوده است؟

JS: [Architect] ماتیاس گورتیز گفت که نمی‌توانست کاری را که در هیچ کشور دیگری انجام می‌داد انجام دهد و فکر می‌کنم این مک، است که به دلیل نیروی کار ارزان مزایای زیادی دارد، کشوری که به هنرهای پ،تیکی خود مشهور است، می‌د،د؟ و من فکر می کنم همه اینها کمک کرد.

نمی دانم معماری ارگ،ک را سبک یا مکتب بنامم، اما چیزی نه چندان رایج یا متعارف دارد، به این م،ا که هر اثری به طور کلی بسیار متفاوت است. وقتی معماری بروتالیستی یا معماری هر سبک خاصی مانند معماری بین المللی یا عقل گرایانه را می بینیم، آنها یک سبک مش، دارند، درست است؟ مثل باراگان و اینها. شاید یکی از ویژگی های اصلی معماری ارگ،ک این باشد که هر اثری از کشوری به کشور دیگر یا منطقه ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است. در حال حاضر Yolanda Bravo Saldaña در حال ساخت کتابی از معماری ارگ،ک به طور کلی است، و همه تصاویری که او جمع آوری می کند، خوب، همه آنها بسیار متفاوت هستند. شاید در مدیترانه، برای مدتی در دهه 60، با فروسمان، چیزهای کمی شبیه به هم ساخته می شد، سیستم سازنده و غیره، اما هر اثری بسیار متفاوت است، اینطور نیست؟ این یکی از ویژگی های اصلی من در معماری ارگ،ک است.

BD: چرا اجرای اصول شما را به سمت استفاده از این اشکال نمادین یا اشکال واقعی حیو، و اشکال طبیعی سوق داده است؟

JS: این نماد شناسی پیشینی متولد نمی شود، بلکه پسینی است. کمی شبیه زم، است که آدم ابرها را تماشا می کند. یک حیوان یا گیاهی را تصور می کند. برای ا،ر کارهای ما، وقتی در مراحل پیشرفته پیشرفت هستند، در اشکال ارگ،ک، مردم شروع به تشخیص شکل یک حیوان یا سبزی می کنند. در معماری نه مرسوم، بلکه سنتی‌تر، به ،وان مثال در مکزیک، ساختم، به نام ال پانتالون (“شلوار”) وجود دارد، و من مطمئن هستم که معمار به فکر یک جفت شلوار نبوده است. با این حال، مردم شروع به دیدن آن ،د و به فکر شلوار افتادند.

من می دانم که آنها از قبل به آن فکر نمی ،د، اما بعداً مردم شروع به این نامیدن ساختمان ها ،د. در طراحی ،ه ای که ما انجام دادیم، وقتی مرحله اول کار انجام شد، پسران / سنگ تراشی ها شروع ،د به نام ،ه و بعد به فکر باله افتادم و یک باله اضافه کردم. فکر می‌کنم بیش از 90 درصد از آثاری که اصلاً اسمی دارند، ابتدا به آن فکر نمی‌شد، اما پس از اتمام، نامی به آن داده می‌شد.

در مورد طراحی Nido de Quetzalcóatl، ما یک ماکت با تمام منحنی های سطح، با تمام درختان انجام دادیم. [so،ing like a] حلقه است، بچه ها راه اندازی شد و طبق جهت گیری و نماها حرکت کرد و یک روز فکر کردم اگر سر مار را در دهانه غار اضافه کنیم چه؟

BD: بنابراین مثل این است که داستان‌گویی یا روایت طرح تعیین می‌کند که کار چگونه دیده می‌شود و به کجا می‌رود. آیا این جنبه از داستان گویی و روایت در طراحی به این نکته کمک می کند که تمرین به کجا می رود؟

DH: من این ایده را خیلی دوست دارم. که این در حال گسترش است و ارتباط بیشتری دارد. این خیلی اساسی است. بسیار مبهم است، اما بسیار مهم است. که معماری ارگ،ک یکی از اصول اصلی آن ارتباط بیشتر است. زیرا معماری در قرن بیستم تماماً در مورد جدایی است. خاویر به ساختن ساختمان‌ها فکر می‌کند و سعی می‌کند بیشتر به فعالیت‌های روزانه پیوند بزند، به گونه‌ای که ذاتی‌تر با آنچه که هستیم، و تشخیص اینکه ما سعی نمی‌کنیم ما را از آنچه هستیم جدا کنیم.

JS: بله، بله، استاد من بود که از اهمیت کل صحبت کرد، از اهمیت ادغام اجزا با کل و کل با اجزا، به نظر من یکپارچگی و تداوم مهم است، مثل فضا است، آن جریان دارد، و شما باید اجازه دهید فضا جریان یابد. من واقعاً کاری را دوست دارم که اغلب با دانش آموزانم آن را تحلیل می کنم، گوگنهایم در نیویورک، که فکر می کنم به ،وان یک مجسمه شناخته می شود، اما جایی که فضا جریان دارد، فضا پیوسته است و عملکرد پیوسته است – شما از آسانسور بالا می روید و پیوسته است ساختار پیوسته است. شکل نیز پیوسته است. من فکر می کنم گوگنهایم یک نمونه عالی از تداوم و یکپارچگی است – با ،اصر کمی، قادر به حل همه این موارد است.

عکاسی توسط خاویر سنوسیاین انجام شده است، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.


منبع: https://www.dezeen.com/2023/02/21/javier-senosiain-interview/