دسته‌ها
اخبار

حمله سیاستمدار بریتانیایی به مفهوم شهر 15 دقیقه ای در پارلمان


نیک فلچر، عضو پارلمان بریت،ا، پس از بیان اینکه آنها “آزادی های شخصی” را از بین خواهند برد، بحثی را در مورد شهرها به مدت 15 دقیقه برانگیخت.

سخنر، در مجلس عوامفلچر، مجلس سفلی منتخب پارلمان بریت،ا، خواستار “بحثی درباره مفهوم سوسیالیستی بین المللی شهرهای به اصطلاح 15 دقیقه ای و محله های 20 دقیقه ای” شد.

وی گفت: «مناطق با انتشار بسیار کم به شکل کنونی آسیب های اقتصادی بی حد و حصری به هر شهری وارد می کنند، اما گام دوم پس از این مناطق، آزادی های فردی را نیز از بین می برد.

توسط دانشمند فرانسوی-کلمبیایی توسعه یافته است کارلوس مورنومفهوم شهر 15 دقیقه ای ایجاد شهرهایی را پیشنهاد می کند که در آن افراد با سفر بیش از 15 دقیقه پیاده یا با دوچرخه به امکانات کلیدی دسترسی داشته باشند.

“آنچه وحشی است این است که “شهر 15 دقیقه ای” به م،ای واقعی کلمه انتخاب است.”

این مدل که در ابتدا در سال 2016 رونمایی شد، هدف آن بهبود کیفیت زندگی افرادی است که در مناطق متراکم شهری با کاهش نیاز به رانندگی زندگی می کنند.

سخنان فلچر در مجلس بود از کانال بریت،ایی GB News برداشته شد، که شهرهای 15 دقیقه ای را “عمقاً غیر لیبرال” و “غیربریت،ایی” توصیف کرد.

کارلوس مورنو
سیاستمدار نیک فلچر (بالا) از شهر 15 دقیقه ای توسعه یافته توسط کارلوس مورنو (بالا) انتقاد کرده است.

معماران و دانشگاهیان به شدت از تفسیر شهرهای 15 دقیقه ای انتقاد داشتند. فیلیپ اولدفیلد، نویسنده نظر Dezeen، که رئیس مدرسه محیط زیست ساخته شده در UNSW سیدنی است، توییت کرد: “سال گذشته، اگر بخواهم حدس بزنم که تئوری توطئه مز،ف سال 2023 چیست، هرگز حدس نمی زدم که این “برنامه ریزی شهری است که می تو،د به مغازه ها بروید”.

او ادامه داد: «آنچه وحشی است این است که «شهر 15 دقیقه‌ای» به م،ای واقعی کلمه انتخاب است. انتخاب این است که مجبور نیستید تا مرکز ،ید خارج از شهر رانندگی کنید، می‌تو،د پیاده روی یا دوچرخه سواری به مغازه‌های محلی نیز بروید.

تئوری رد شده نشان می‌دهد که طرح ،نان محله‌ها را قفل می‌کند

این مدل اخیراً در اخبار منتشر شده است و برخی از افراد پیشنهاد می‌کنند که این کانسپت از افراد می‌خواهد در یک منطقه 15 دقیقه‌ای تعیین‌شده بمانند.

این نظریه در سال گذشته به دنبال طرحی از سوی شورای آ،فورد برای محدود ، سفر در شش جاده در ساعات مشخصی از روز به منظور کاهش ازدحام مورد توجه گسترده قرار گرفت.

آ مقاله به اشتراک گذاشته شده پیشنهاد کرد که این طرح “،نان را در یکی از شش منطقه حبس می کند”.

با اينكه به طور گسترده افشاگری شد، این نظریه مبنایی برای انتقاد مداوم از اقدامات موجود کاهش ترافیک در بریت،ا، از جمله محله‌های کم ترافیک است.

این اقدامات، که شامل بستن جاده های کوچک به روی ترافیک با هدف کاهش تعداد وسایل نقلیه ای است که از جاده های کوچکتر به ،وان مسیرهای بریده استفاده می کنند، به میدان جنگ برای برنامه ریزان محلی تبدیل شده است.

مفهوم شهر 15 دقیقه ای در پاریس
این مفهوم در حال ادغام در سیاست های شهری پاریس است

در خارج از بریت،ا، مفهوم شهر 15 دقیقه ای شکل می گیرد بخشی از برنامه های شهردار پاریس آن هیدالگو برای شهر.

مورنو در سال 2021 برنده جایزه اوبل برای توسعه مفهوم و سهم خود در شهرسازی شد.

مورنو در آن زمان گفت: “ما باید تمرکز خود را گسترش دهیم تا تراکم ها و مناطق مختلف را شامل شود: از شهرهای کوچک گرفته تا شهرهای متوسط ​​و حتی مناطق روستایی.”

ما باید مفهوم شهر 15 دقیقه‌ای را حفظ کنیم، اما راه‌های جدیدی را برای اجرای اصل مجاورت آن در تراکم‌های دیگر تصور کنیم.»




منبع: https://www.dezeen.com/2023/02/13/15-minute-city-mp-attack-nick-fletcher/