دسته‌ها
اخبار

“بازسازی زیر موشک جسورانه است، اما ما نمی توانیم صبر کنیم”


در حالی که جنگ در اوکراین وارد دومین سال خود می شود، Dezeen با معماران و طراح، که از قبل برای بازسازی سرزمین خود تلاش می ،د صحبت کرد.

با وجود تداوم حملات روسیه به مناطق غیرنظامی، در نمایش انعطاف پذیری قابل توجه اوکراین، چندین طرح بازسازی در سراسر کشور در حال انجام است.

الیزوتا کورنکو، بنیانگذار موسسه خیریه STEM به Dezeen گفت: «زندگی منتظر ،ی نیست و منتظر ما نخواهد بود. اکنون باید این کار را انجام دهیم.

“ما الان باید این کار را انجام دهیم”

اسلاوا بالبک، بنیانگذار دفتر بالبک، افزود: «البته، بازسازی زیر موشک ها یک حرکت جسورانه است، اما ما نمی تو،م منتظر پایان جنگ باشیم».

از زمان عبور نیروهای روسیه از مرز در 24 فوریه 2022، بیش از 19 میلیون متر مربع از ساختمان های مس، در اوکراین ت،یب شده است.

برخی از شهرها در مناطق بازپس گرفته شده تا حد زیادی به ویرانه تبدیل شده اند. در شهر مسافربری بوچا در نزدیکی کیف، جایی که ،ت اوکراین می گوید نیروهای روسیه 458 نفر را کشتند در یک کشتار غیرنظامی، دفتر بالبک در حال کار بر روی یک پروژه مسکن برای 15 خانواده است.

این پروژه که در حال ساخت است، به ،وان پایلوت طرح مفهومی RE:Ukraine Housing استودیو عمل خواهد کرد که امیدوار است بتوان از آن در مناطق فاجعه‌بار در سراسر جهان استفاده کرد.

مانند بسیاری از استودیوهای معماری اوکراینی، با ا،ر پروژه‌های تجاری در حالت تعلیق، برخی از کارکنان در خط مقدم می‌جنگند و بقیه در چندین منطقه زم، پراکنده شده‌اند، دفتر بالبک توجه خود را به طرح‌های بشردوستانه معطوف کرده است.

دفتر بالبک RE: روستاهای اوکراین
RE:Ukraine Villages دفتر Balbek ابزاری برای کمک به بازسازی خانه های روستایی آسیب دیده است. تصویر از دفتر بالبک

همچنین در حال کار بر روی RE:Ukraine Villages است، یک ابزار طراحی دیجیتال برای کمک به بازسازی خانه های روستایی آسیب دیده، و همچنین یک برنامه واقعیت افزوده برای تجسم خیابان ها و ساختمان های بازسازی شده.

بالبک به Dezeen گفت: «ممکن است ادعایی به نظر برسد، اما اگر تصمیم می‌گیرید در اوکراین بم،د و می‌خواهید کشورتان برنده شود، وارد میدان می‌شوید و نقش خود را انجام می‌دهید.

وی افزود: «معماران خارجی می توانند و امیدواریم در این تلاش ها مشارکت داشته باشند، اما این ما هستیم که در اینجا بزرگ شده و مستقر شده ایم که همه زوایای آن را می د،م و دیدی داریم که کشورمان در زمان بازسازی چگونه باید باشد». .

“هرچند آرزو می کنیم که هرگز مجبور به ایجاد مسکن موقت برای آن نمی شدیم [internally displaced persons] یا پناهگاه های یادبود، ما مفت،یم که در تلاش مش، برای رسیدگی به مسائل جنگی مشارکت می کنیم.”

“احساسات منفی می توانند به یک انرژی متحرک تبدیل شوند”

“هر روز چیزهای وحشتناکی در خط مقدم رخ می دهد… اما در عین حال، افراد زیادی هستند که نیاز به کار و زندگی در شهرهایی مانند کیف، اودسا، لویو دارند، جایی که به لطف نیروهای ما اوضاع آرام است.” گفت سیواک + شرکا مالک مش، ال،ی گولشا.

Sivak + Partners 24 خانه را طراحی کرده است که هم اکنون در دست ساخت است، در یک اردوگاه تفریحی سابق در روستاهای غرب اوکراین که به مرکز پناهگاهی برای کودکان یتیم تبدیل شده است.

گلشا افزود: احساسات منفی می تواند به انرژی حرکتی برای کارهای بزرگ تبدیل شود. بازسازی همه چیز و ایجاد آینده ای بهتر برای کشورمان، اولین چیزی بود که بعد از شوکی که در ماه های اول جنگ تجربه کردیم، به وجود آمد.

پروژه های بازسازی فردی در حال حاضر بر بازسازی امکانات رفاهی و زیرساخت های ضروری متمرکز شده اند.

مستقر در کیف دفتر بوگدانواکه پس از آسیب دیدگی در حمله موشکی روسیه در ماه اکتبر مجبور به تعمیر استودیوی خود شد، در حال بازسازی بیمارست، در ماکاریف، شهری در نزدیکی کیف است که متحمل خسارات سنگین غیرنظامی شد.

این بیمارستان به 16000 نفر خدمات رس، کرد تا اینکه در روزهای اولیه تهاجم بر اثر اصابت مستقیم موشک روسی ویران شد.

بازسازی بیمارستان توسط دفتر بوگدانوا، که تقریباً کامل شده است، تا حدی به ،وان یادبودی از آنچه در ماکاریف رخ داد، با ،ت بیرونی پرتوهای سوخته که به ساختمان ویران شده اشاره دارد، عمل خواهد کرد.

اولگا بوگدانووا، بنیانگذار و معمار ارشد استودیو، توضیح داد: “ما نه تنها قصد داشتیم عملکرد ساختمان را از سر بگیریم، بلکه حافظه جمعی را نیز آشکار کنیم.”

پروژه بازسازی بیمارستان ماکاریف دفتر بوگدانوا
دفتر بوگدانوا در حال بازسازی بیمارست، در ماکاریف است که توسط موشک روسی ویران شده است. تصویر از دفتر بوگدانوا

او افزود: «برای ما نه تنها ورق زدن، بلکه حفظ خاطره دوران سخت تاریخمان برای درک ارزش واقعی زندگی مهم است.»

به همین ترتیب، معماران زیکزاک یک مفهوم مدرسه م،ار به نام Revival طراحی کرده است که می تواند به سرعت ساخته و تغییر کاربری دهد.

آلسیا کارناوخوا، مدیر عامل زیکزاک، گفت: «مهم است که در اسرع وقت در برنامه ریزی بازسازی مشارکت کنیم. جنگ ادامه دارد، اما زندگی نیز ادامه دارد.

کارناوخوا گفت Revival “علاقه قابل توجهی را برانگیخته است” و استودیو در حال حاضر به دنبال سرمایه گذار، برای جایگزینی بسیاری از مدارس ت،یب شده در سراسر اوکراین است.

رد کنوانسیون های شوروی

معماران اوکراینی علاوه بر این پروژه های پاسخگوی فوری، بر روی طرح های بلندمدت برای بازسازی کل شهرها کار می کنند.

به ،وان مثال، معمار ویکتوریا یاکوشا در حال تنظیم یک طرح بازسازی برای Cherni،، یک شهر باست، است که تحت محاصره وحشیانه 39 روزه روسیه قرار گرفت و ساختمان های بسیاری را ویران کرد.

بازسازی بر مشارکت دادن جامعه محلی بر اساس مضامین مرکزی انعطاف‌پذیری و پایداری متمرکز خواهد شد، و برنامه‌ریزی شهری شوروی را که بسیاری از شهرهای اوکراین را شکل داده است، رد می‌کند.

یاکوشا به Dezeen گفت: “این یک رویکرد منحصر به فرد برای برنامه ریزی شهری اوکراین است که شامل بازنگری در رویکردهای قدیمی باقی مانده از رویه شوروی است.”

او افزود: “اوکراینی ها درک خاص خود را از جهان و فرهنگ و سنت های خاص خود دارند که پایه هستند.” و برای ما مهم است که درک ما از جهان و ذهنیت ما در شهرهایمان منع، شود، زیرا این هویت ماست.»

ما نمی خواهیم آن را از دست بدهیم، زیرا این چیزی است که برای آن می جنگیم.

کار تقریباً به محض ،وج نیروها از شهر آغاز شد و با وجود استودیو یاکوشا از زمان شروع جنگ، حجم آن به نصف کاهش یافته است، اکنون تیمی متشکل از 60 داوطلب را در این پروژه هماهنگ می کند.

یاکوشا که خانه‌اش در بوچا است، افزود: «الان دقیقاً زمان من،ی است که در مورد مفاهیم، ​​استراتژی‌ها، توسعه، همه چیزهایی که برای درک و تجزیه و تحلیل نیاز دارند فکر کنیم.»

ما باید از خود بپرسیم که کی هستیم و چه می‌خواهیم و چگونه این کار را انجام دهیم تا زم، که امکانات بازسازی به وجود می‌آید و تحقق شروع می‌شود، نه تنها پاسخ سؤالات بالا، بلکه برنامه عمل را داشته باشیم.»

“شهر ما به شهرهای آسیب دیده تبدیل شده است”

سپس وجود دارد ro3kvitائتلافی متشکل از 80 متخصص در معماری، برنامه ریزی و سایر رشته ها با هماهنگی معمار هلندی Fulco Treffers.

ترفرز به Dezeen گفت: «هدف ما توسعه ظرفیت کافی در اوکراین برای رسیدگی به تمام مسائل عظیم ساختمان، برنامه ریزی و کاربری زمین است که آنها دارند و بیشتر خواهند آمد.

“معمولاً کشورها وقتی جنگ تمام می شود شروع به فکر ، در مورد این موضوع می کنند. در آن لحظه، بسیاری از مشکلات پیچیده تر می شوند، زیرا زمان کافی برای فکر ،، یادگیری، بحث ، وجود ندارد.”

معمار اوکراینی، اولگ دروزدوف، که روی Ro3kvit کار می‌کند، گفت: اگر کشور می‌خواهد 9 میلیون اوکراینی را که در حال حاضر در خارج از کشور زندگی می‌کنند، متقاعد کند که پس از جنگ به کشور خود بازگردند، شهرهای بازسازی‌شده باید به خوبی طراحی و انسان محور باشند.

وی ادامه داد: «بزرگترین آسیب جنگ، محیط ساخته شده نبود، بلکه این بود که زادگاه ما به شهرهای آسیب‌دیدگی تبدیل شده و سرنوشت‌های خاصی از بین رفته است».

متأسفانه زمان زیادی طول می کشد تا شرایط را برای بازگرداندن زندگی به شهرها ایجاد کنیم و این در حال حاضر چالش اصلی اوکراین است.

تیم Ro3kvit
Fulco Treffers (سمت راست) شبکه Ro3kvit را هماهنگ می کند، که هدف آن افزایش ظرفیت بازسازی اوکراین در اسرع وقت است. ع، از Ro3kvit

با وجود این چالش‌ها، کورنکو استدلال می‌کند که پروژه‌های بازسازی عملکرد مهمی برای تقویت روحیه دارند.

او به Dezeen گفت: «ما کاملاً درک می کنیم که جنگ طول، است؛ این یک ماراتن است. اما باید باور داشته باشیم که پایان خواهد یافت و روزی بهتر خواهد شد.»

و صحبت در مورد اینکه مردم پس از جنگ در اینجا چگونه زندگی خواهند کرد و وضعیت کشور پس از جنگ چگونه خواهد بود – در مورد سلامت روان و نیاز به امید دادن به مردم در این دوران سخت است.

کورنکو موسس و مدیر عامل یک سازمان غیرانتفاعی است STEM FEM استکه در حال اجرای برنامه ای برای آموزش شهرنشینی به 50 دختر اوکراینی است.

این نوجوانان پروژه های بازسازی خود را تحت نظارت متخصصان، با معلم، از جمله معمار فرانسوی اودیل دک، ایجاد خواهند کرد. بهترین پروژه ها فرصتی برای تحقق خواهند داشت.

مارک های طراحی انعطاف پذیری را نشان می دهند

برندهای طراحی در اوکراین نیز در سال گذشته انعطاف پذیری فوق العاده ای از خود نشان داده اند.

تولید کننده پارچه های خانگی شطایر کارخانه خود را در روستای Slobozhanske دیدم که در اثر گلوله باران و غارت سربازان روسی ویران شد، اما به سرعت پایگاه جدیدی در خارکف ساخت که در آن یک کارگاه خیاطی کوچک از بمباران روسیه جان سالم به در برده بود.

بخشی از تیم اشتایر نیز با تعداد انگشت شماری از چرخ خیاطی باقیمانده عازم غرب اوکراین شد و یک مجموعه لباس جدید را راه اندازی کرد.

به طور مشابه، نام تجاری مبلمان تیوولی سیستمی برای تولید برق از ضایعات چوب ایجاد کرده است که به آن اجازه می دهد علیرغم حملات روسیه به نیروگاه های اوکراین به کار خود ادامه دهد.

اکنون در حال راه اندازی یک ژنراتور دوم برای تامین انرژی خانه های اطراف است.

معماران اوکراینی که پس از یک سال جنگ از آنها خواسته شد، اندوه عمیق خود را ابراز ،د، اما به اتفاق آرا خوش‌بینی ،د.

گلشاه گفت: «این تجربه هرگز از ذهن ما خارج نخواهد شد. ما چیزهای نفرت انگیز و وحشتناک زیادی دیده ایم و با موانعی دست و پنجه نرم کرده ایم که هرگز آماده غلبه بر آنها نبوده ایم.»

او ادامه داد: “اما در آن زمان ما افراد خوب زیادی را کشف کردیم و چیزهای بهتری را در درون خودمان کشف کردیم که به ما کمک کرد در برابر پرخاشگری قوی بم،م و با وجود همه چیز به کار خود ادامه دهیم.” “ما معتقدیم که خیر بر شر غلبه خواهد کرد.”

بالبک گفت: «اگرچه ما واقعیت جدید را پذیرفته‌ایم – تا جایی که می‌تو،م در میان یک جنگ تمام عیار زندگی کنیم – درد و ویر، که به همراه دارد هنوز غیرقابل تحمل است. می‌توان با قطع برق، حتی با حملات موشکی سازگار شد، اما هرگز با از دست دادن بهترین‌های خودمان.»

“اوکراین پیروز خواهد شد و شهرهای ما شکوفا و شکوفا خواهند شد.”

ع، بالا توسط ما،یم پوزنیاک-هارابوردا.


منبع: https://www.dezeen.com/2023/02/24/ukraine-war-rebuilding-architects/