دسته‌ها
اخبار

انواع هارد کامپیوتر کدام اند؟ 2 نوع اصلی اکسترنال و اینترنال

ممکن است یک مک بوک و یک رایانه شخصی ویندوزی داشته باشید و متوجه شوید که هارد دیسک شما قادر به خواندن و نوشتن در هر دو دستگاه نیست، که اگر بخواهید از هارد دیسک خود برای انتقال فایل‌ها از یکی به دیگری استفاده کنید، می‌تواند آزاردهنده باشد. قبل از اینکه بتوانید آن را برای نوشتن در سیستم عامل دیگری پیکربندی کنید، بسیاری از هارد دیسک‌ها باید دوباره فرمت شوند، بنابراین تمام داده‌ها از دست می‌روند. هارد دیسک قطعه‌ای از سخت افزار است که برای ذخیره محتوای دیجیتال و داده‌ها در رایانه استفاده می‌شود. هر رایانه‌ای یک هارد دیسک داخلی دارد، اما می‌توانید هاردهای اکسترنال را نیز تهیه کنید که می‌توان از آن‌ها برای افزایش فضای ذخیره سازی رایانه استفاده کرد. در اینجا، انواع مختلف هارد دیسک ها و مزایا و معایب آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • یکی از برندهایی که در زمینه تولید انواع محصولات ذخیره‌سازی اطلاعات همچون انواع هارد دیسک اکسترنال و فلش مموری فروش خوبی شناخته شده است، سیلیکون پاور است.
  • استثناهایی که ممکن است وجود داشته باشند، رایانه‌های فوق‌العاده کوچک هستند که صرفاً فضایی برای نصب یک درایو 2.5 اینچی دارند.
  • برند هاردهای کامپیوترها بسیار متنوع می باشد اما رایج ترین آنها توشیبا سی گیت می باشد.

هارد دیسک یا دیسک سخت HDD، حافظه ای جهت ذخیره سازی اطلاعات به صورت دائمی در یک سیستم می باشد. هارد کامپیوتر معمولا در ابعاد 2.5 و 3.5 اینچ ساخته شده و در دو نوع اینترنال و اکسترنال در بازار عرضه می گردد. هارد دیسک اینترنال درون سیستم هایی مانند کامپیوتر رومیزی، آل این وان و لپ تاپ قرار می گیرند. سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات توسط هارد کامپیوتر از فاکتورهای مهم هنگام خریداری آن می باشد و هرچه میزان سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در یک هارد درایو بیشتر باشد، مدت زمان دسترسی به اطلاعات کوتاه تر خواهد بود.

لپتاپ i5 لنوو نسل 5 رم ۸ گیگ گرافیک ۴ هاردssd

اگر قصد تبدیل هارد اینترنال 3.5 به اکسترنال را دارید، احتمالا باکس هارد شما دارای یک کابل اتصال برق نیز هست. بدین ترتیب، هنگام انتخاب قاب یا باکس هارد مناسب باید این پارامترها را مدنظر قرار دهید. علاوه بر این، ممکن است هارد اینترنال قدیمی شما به جای رابط اتصال ساتا از رابط پاتا برخوردار باشد. بنابراین باید باکس هاردی را انتخاب کنید که از این رابط اتصال پشتیبانی کند. هارد های اینترنال از طریق کابل های دیتا (IDE , SATA , SCSI  SAS) به روی مادبرد و یک پورت برق از پاور وصل میشوند و هاردهای اکسترنال هم از طریق پورت USB به کامپیوتر یا دستگاه های دیگر قابل اتصال هستند.

هارد اکسترنال اینترنال

هاردهای اکسترنال در دو نوع Desktop و Portable در بازار موجود می باشد که از نوع Desktop به دلیل حجم زیاد و وزن نسبتاً بالایی که دارد بیشتر در ذخیره سازی و پشتیبان گیری داده ها در سازمان ها و شرکت های خاص استفاده می شود. البته این نوع از هاردها در مقایسه با هاردهای دیگر از سرعت بیشتر و همچنین میزان حافظه بیشتری برخوردار می باشند که نمی توان آن را نا دیده گرفت. هارد 10 ترابایت و 8 ترابایت نیز، از رایج ترین آنها است که می توانید در فروشگاه اینترنتی آترین کالا تمامی مدل ها را مشاهده کنید. هزینه و قیمت کم و سرعت نسبتاً زیاد هارد های اینترنال از مزایای آن و مقاومت کم آن ها در برابر شرایط محیطی (مانند ضربات) و احتمال از دست رفتن داده های نوشته شده از جمله معایب هاردهای اینترنال شناخته می شود. با این حال این هارد دیسک ها به عنوان پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین حافظه های جانبی شناخته شده و بهترین حافظه برای ذخیره داده های عادی به حساب می آید.

هاردیسک‌ها به لحاظ تکنولوژی و عملکرد در دو نوع SSD و HDD قرار می‌گیرند که در ادامه به صورت کامل به بررسی این دو مورد می‌پردازیم. صفحات از مواد غیر مغناطیسی مثل آلومینیوم و شیشه ساخته شده‌اند و با یک لایه بسیار نازک مغناطیسی پوشانده شده‌اند. دیسکهای قدیمی ازاکسید آهن۳ به عنوان ماده مغناطیس‌کننده استفاده شده در حالیکه در دیسکهای امروزی از آلیاژهای کبالت استفاده می‌شود.