دسته‌ها
اخبار

پیتر کوک می گوید که ارتفاع خط کمی احمقانه است


معمار بریت،ایی پیتر کوک، که در حال کار بر روی مگا شهر جنجالی The Line در ،ستان سعودی است، گفته است که آیا این پروژه طبق برنامه اجرا خواهد شد یا خیر.

معمار که در مراسمی به من،ت افتتاحیه نمایشگاه اختصاص داده شده به پروژه گسترده تر Neom در ونیز صحبت می کرد، قابلیت زنده بودن The Line را که قرار است 170 کیلومتر طول و 500 متر ارتفاع داشته باشد، زیر سوال برد. گزارشی در مجله معماران.

خط “یک امکان جالب”

در پاسخ مستقیم به آنتونی ویوز، مدیر ارشد برنامه ریزی شهری Neom که آیا The Line ساخته خواهد شد، او پیشنهاد کرد که ممکن است به طور کامل محقق نشود.

بر اساس این گزارش، کوک گفت: “من می خواهم یک پاسخ بسیار ،یسی بدهم، این یک احتمال جالب است.” “میدونی که فکر میکنم [they’ll] کمی کار را انجام بده.”

“و بعد فکر می کنم – تا زم، که حرفم را قطع نکنی حالا صادقانه صحبت می کنم – فکر می کنم بالاتر از 500 متر [in height] کمی ،انه و غیرمنطقی است و همه دوستان مهندس ما این را به شما خواهند گفت.”

در بی،ه های رسمی نئوم آمده است که مگا شهر The Line که قرار است ۹ میلیون نفر را در خود جای دهد، از آسمان ،اش های موازی دوقلو تشکیل شده است که ۵۰۰ متر ارتفاع خواهند داشت.

پیتر کوک
پیتر کوک (بالا) در یک سخنر، به من،ت افتتاحیه نمایشگاه نئوم، The Line (بالا) صحبت کرد.

،مت اولیه The Line که Dezeen معتقد است توسط استودیوی آمریکایی Morp،sis طراحی شده است و به نام Hidden Marina ساخته شده است، قرار است 500 متر ارتفاع داشته باشد و مطابق با طراحی اولیه پروژه باشد.

با این حال، کوک پیشنهاد کرد که برخی از بخش‌های The Line ممکن است به این ارتفاع نرسند و گفت که 150 متر ارتفاع «کاملاً مطلوب» است و برخی از بخش‌ها می‌توانند 50 متر ارتفاع داشته باشند.

پس از صحبت، کوک نظرات خود را برای مجله معماران توضیح داد و گفت: “ما در حال ترسیم احتمالات در ارتفاع خط در ونیز بودیم.”

او ادامه داد: «بحث ایده‌ها غیررسمی بود و متغیرهای ارتفاع مختلف The Line را بررسی می‌کرد. “بعد از ساخت مارینا پنهان، ممکن است کلاهم را بخورم و بگویم 500 متر لذت بیشتری دارد!”

کوک و استودیوی او فصل، یکی از چندین استودیو است که بر روی The Line کار می کند. دیگر استودیوهای حاضر در نمایشگاه ونیز عبارتند از Morp،sis، Adjaye Associates، Delugan Meissl Associated Architects و Studio Fuksas. ماسیمیلیانو و دوریانا فو،اس، بنیانگذاران استودیو فو،اس، در مصاحبه ای با رو،مه ایتالیایی La Repubblica، طرح های خود را برای The Line توضیح دادند.

“علاقه مندی در معماری بسیار مهم است”

کوک که یکی از بنیانگذاران استودیوی معماری تجربی بسیار تأثیرگذار Archigram بود، قبلاً از جذاب نبودن معماری انتقاد کرده بود. در سال 2016 او گفت که معماری بریت،ا یک “دوره ،ل کننده” را تجربه می کند و در سال 2018، در پاسخ به پیشنهاد Foster + Partners برای برج دید در لندن، گفت که معماران “خود را بیش از حد جدی می گیرند”.

با این حال، او منحصر به فرد بودن The Line را ستود و آن را با طبیعت معمول شهر ونیز مقایسه کرد.

او گفت: «این می تواند به یک موفقیت بزرگ گردشگری تبدیل شود. پوچ تر از شهری مانند شهری که ما در آن هستیم، در میان برکه ای با خاکی که فروکش کرده و غیره نیست.

او ادامه داد: «بیهودگی شاید مثبت باشد. “علاقه مندی در معماری بسیار مهم است.”

خط به ،وان یکی از 10 منطقه توسعه نئوم در شمال غربی ،ستان سعودی، که یکی از بزرگترین و بحث برانگیزترین مناطق در جهان است، برنامه ریزی شده است. ما اخیراً راهنمای توسعه را منتشر کرده‌ایم که این پروژه و دلیل بحث برانگیز بودن آن را توضیح می‌دهد.

با گزارش ALQST که سه عضو قبیله هویتات، که گمان می‌رود از آوارگی‌های مرتبط با نئوم انتقاد کرده‌اند، به دلیل سابقه حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است.


منبع: https://www.dezeen.com/2023/05/25/peter-cook-the-line-neom-height-،/