دسته‌ها
اخبار

نصب مواد زیستی Crafting Plastics با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش تغییر رنگ می دهد


ماده ای که با تغییر رنگ در پاسخ به اشعه ماوراء بنفش، مردم را نسبت به “یک تهدید نامرئی” آگاه می کند، در یک نصب توسط استودیو Crafting Plastics و DumoLab Research به نمایش گذاشته شده است.

استودیوهای طراحی و تحقیقاتی با نصب، با ،وان Sensbiom 2 که در هفته طراحی میلان نمایش داده شد، به بررسی مواد زیستی فعال در محیط زیست پرداختند.

این نصب از یک ماده کامپوزیتی مبتنی بر سلو، و جلبک ساخته شده است که با رنگدانه‌های فتوکرومیک آغشته شده است، به این م،ی که وقتی در معرض نور با فرکانس یا شدت خاص قرار می‌گیرند، تغییر رنگ برگشت‌پذیری را تجربه می‌کنند.

ع، نصب Sensbiom 2 در Alcova Milan
نصب Sensbiom 2 در Alcova Milan ارائه شد. ع، توسط DSL Studio.

در Sensbiom 2، وقتی اشعه ماوراء بنفش کم است، ماده زرد است و با افزایش سطح به نارنجی و قرمز تغییر می کند.

ساخت پ،تیک هدف از نصب این است که بازدیدکنندگان را از خطرات ناشی از اشعه ماوراء بنفش آگاه کند، که به گفته طراحان می تواند به پوست و چشم آسیب برساند. شاخص جه، UV خورشیدی (UVI)، معیاری که توسط سازمان بهداشت جه، توسعه یافته است، به بالای سه می رسد.

در شهر میلان در فصل بهار، اغلب UVI 6 در بهار و 10 در تابستان وجود دارد که از بالا تا بسیار زیاد است.

ع، ،مت بالای نوارها که نصب Sensbiom 2 آویزان را تشکیل می دهند، جایی که به سقف متصل می شوند.
این نصب دارای ماده ای است که در پاسخ به اشعه UV تغییر رنگ می دهد

به طور گسترده تر، استودیو می خواست این نصب راهی بازیگوش برای کشف این امکان باشد که اشیاء ساخته شده از مواد تعاملی با محیط زیست می توانند به انسان در ارتباط مجدد با سیاره کمک کنند.

Vlasta Kubušová یکی از بنیانگذاران Crafting Plastics گفت: “Sensbiom 2 بخشی از یک پروژه در حال انجام به نام Sensbiom (مواد محسوس برای زیستگاه های سالم تر) است، که در آن هدف ما بررسی قابلیت برنامه ریزی و قابلیت های پویای مواد آینده برای فعال شدن محیط زیست و “حس” است. دیزین.

یکی از اه، اولیه، ایجاد مواد سالم تری است که بتواند تهدیدات نامرئی در محیط اطراف ما را با هم ارتباط برقرار کند.

ع، نزدیک از نصب Sensbiom 2 از Crafting Plastics که رنگ صورتی مایل به نارنجی را نشان می دهد.
با افزایش سطح UV، نصب نارنجی و سپس قرمز می شود

Kubušová توضیح داد که اجزای فتوکرومیک در Sensbiom 2 از مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم و سیلیس و برخی از میوه ها و گیاهان مانند آنتوسی،ن ها به دست می آیند.

آنها به دلیل یک فعل و انفعال شیمیایی تغییر رنگ می دهند که این مزیت را دارد که تقریباً فوراً قابل مشاهده است، اما استودیو به طور گسترده تری به زیست شناسی مصنوعی علاقه مند است – رویکردهای مهندسی شبیه سازی طبیعت که فناوری هایی مانند وا،ن های mRNA و گوشت پرورش یافته در آزمایشگاه را برای ما به ارمغان آورده است. و قصد دارد در آینده از پروتئین در مواد خود استفاده کند.

پروتئین ها می توانند به قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش واکنش نشان دهند، اما به طور بالقوه به سایر ،اصر محیطی مانند دود اگزوز خودرو یا VOCs (،یبات آلی فرار آزاد شده با سوزاندن سوخت یا استفاده از محصولاتی مانند حلال ها) پاسخ دهند.

Kubušová گفت: “سوالی که ما به دنبال پاسخ به آن هستیم این است که چگونه می تو،م از روش های زیست شناسی مصنوعی برای توسعه مواد زیستی بهبود یافته، سالم تر و تعاملی استفاده کنیم.”

“این کاوش از طریق تلاش مش، بین طراحان، معماران، دانشمندان مواد، مهندسین زیستی و متخصصان بویایی انجام می شود.”

ع، نمای نزدیک از نصب Sensbiom در حالت زرد، ساختار مشبکی را نشان می‌دهد که زیر روبان‌ها قرار دارد.
این نصب دارای ساختار شبکه ای پ،تیکی است که از مواد تغییر رنگ پشتیب، می کند

او ادامه داد: «ما بویایی را بسیار جذاب می‌د،م. “آیا مواد می توانند سموم موجود در هوا و VOC های مضر را حس کنند و از طریق تغییر رنگ یا انتشار مواد تصفیه کننده به ما هشدار دهند؟ آیا می تو،م مواد را برای “بوی ،” استرس، بیماری ها یا حتی ویروس ها برنامه ریزی کنیم؟ همه این احتمالات در Sensbiom در حال بررسی هستند.”

نصب Sensbiom 2 دارای ساختار شبکه‌ای سفید است که به صورت سه بعدی از مواد اولیه توسعه یافته توسط Crafting Plastics به نام چاپ شده است. نواتانکه یک بیوپ،تیک زیست ت،یب پذیر است. این از مواد فتوکرومیک داخلی پشتیب، می کند.

این سازه به صورت دو بعدی چاپ می شود و سپس به ،اصر روبان مانند سه بعدی که از سقف Alcova Milano آویزان شده اند تا می شود. کیفیت اثیری آن برای طراحی آن ضروری است – در نظر گرفته شده است که تا حد امکان سبک باشد تا با جریان هوا حرکت کند و بیشتر محیط اطراف خود را بگیرد.

ع، بازدیدکنندگان در حال حرکت در اطراف نصب Sensbiom 2 در هفته طراحی میلان
این نصب به منظور هشدار به بازدیدکنندگان از “تهدید نامرئی” اطراف آنها است

نصب نیز تاشو، حمل و نقل آسان و مهمتر از همه، تجزیه پذیر است.

Kubušová گفت: “ما در حال برنامه ریزی کامپوزیت ها هستیم تا قوی، بادوام و مقیاس پذیر شوند و در عین حال زیست ت،یب پذیری را به ،وان یکی از اولویت های اصلی خود حفظ کنیم.”

او یک برنامه کاربردی برای مواد در پوشش های نما، پوشیدنی ها و اشیاء روزمره در فضای باز می بیند.

Crafting Plastics که توسط Kubušová با میروسلاو کرال تأسیس شد، در براتیسلاوا مستقر است، در حالی که همکار دائمی آن است. تحقیق DumoLab بخشی از دانشکده طراحی وایتزمن دانشگاه پنسیلو،ا ایالات متحده است.

کارهای قبلی Crafting Plastics شامل جداکننده اتاق BreaZea ساخته شده از نسخه معطر Nuatan و نمایشگاهی از مواد در جشنواره طراحی لندن است که در آن به ،وان یک راه حل بسته بندی دوستدار دریا ارائه شد.

عکاسی توسط پترا هورای است.


منبع: https://www.dezeen.com/2023/05/22/crafting-plastics-biomaterial-installation-changes-colour-wth-uv-exposure-design/